Hur versionshanterar jag tabellstruktur, SP:s och vyer från en SQL-server-databas enklast? Jag använder Subversion. Är det enklast att scripta databasen efter varje ändring och versionshantera scriptfilen? Ett script per databasobjekt är vad jag rekommenderar. Ändringar i databasen görs via scripten. Man kan göra precis tvärtom också. Jag är också inne på Johans metod. För varje version skapar jag ett nytt script "x.sql" där x är den nya databasversionen.Versionshantering
/JohanSv: Versionshantering
Lägg upp en snygg katalogstruktur för databasscripten så kommer versionshanteringen fungera smidigt.
/PelleSv: Versionshantering
Ett script för version 1 och ett påbyggnadsscript för varje ytterligare version
Det underlättar om man har flera installationer i drift.
Ska man uppgradera från ver 1 till 4 så kör man script 2, 3 och 4
Scripten kan naturligtvis även innehålla nya (för den versionen) grunddata.
Går ju att använda typ SourceSafe på scripten för att underlätta för sig själv som Per säger
/JohanSv: Versionshantering
Tabellförändringar hanterar jag manuellt under utvecklingen, dvs gör jag en förändring så sparar jag undan changescriptet. När det gäller SP:s så brukar jag inte spara changescripts eftersom det är enklare att generera ett nytt script som raderar befintliga SP:s och ersätter med de nya.
Jag brukar använda mig av RedGate Sql-Compare för att verifiera att både nyskapade och uppgraderade databaser är identiska. Jag brukar nästan alltid hitta ett par småmissar med detta verktyg så det lönar sig verkligen tycker jag att köpa in detta.