Har följande tabeller .... Något i stil med detta? lysande ..... eller det får vi se .... ska testa senare ikväll ..... tack så far ..... Ropa inte hej än... Jag har inte testat satsen i datorn, bara i huvudet... Jag ropade inte hej å tur var väl det ........ funka inte ....... men det känns som det är nära ... Du kan skippa `bakåtfnuttarna`. De behövs inte här. Kör navicat 2004 med senaste uppdateringen ....... Jag har svårt att tro att de skulle vara nödvändiga. Det är bara om man har tabell- eller fältnamn med mellanslag eller som utgör reserverade ord som de brukar behövas. Ja la in queryn i vb.net å körde ..... fick följande .... Då låter det som om du skall lägga till "AS någonting" efter högerparentesen, t.ex. Hepp ..... denna funka .... Skönt att höra. Speciellt som jag inte kunde pröva själv. Har bara MySQL 4.0 installerat.Knepig query i MySQL
Tabell : bas_konton
Fält : konto_id
Fält : kontonamn
Tabell: bas_produktdata
Fält : art_id
Tabell : lager_artiklar
Tabell : order_rows
Fält : antal
Fält : styckpris
Vad jag vill är att summera ihop priset i order_rows och då grupperat baserade på bas_konto.
Grejen är att art_id i order_rows kan hittas antingen i bas_produktdata eller lager_artiklar men aldrig på båda ställen. Har klurat ut en hel del luriga querys men här går jag bet .... nån som kan komma med förslag !?Sv: Knepig query i MySQL
SELECT bas_konton.konto_id, SUM(order_rows.antal * order_rows.styckpris) AS pris
FROM order_rows
INNER JOIN (
SELECT art_id, konto_id
FROM bas_produktdata
UNION
SELECT art_id, konto_id
FROM lager_artiklar
)
USING (art_id)
INNER JOIN bas_konton
USING (konto_id)
GROUP BY konto_id
Sv:Knepig query i MySQL
Sv: Knepig query i MySQL
Får felmeddelande i min queryanalyser att felet ligger inom detta område ..... hmm
"(`order_rows`.`antal` * `order_rows`.`styckpris`) AS `pris`
FROM `order_rows`
INNER JO"Sv: Knepig query i MySQL
Är det MySQL som säger att felet ligger där eller vad är det för "queryanalyser" du har?Sv:Knepig query i MySQL
Men behövs inte fnuttarna ...... har fått för mig att de är nödvändiga from. 4.1 .. eller vare 4.0 ...Sv: Knepig query i MySQL
Jag förstår inte hur fulaktig syntax skulle kunna uppstå där du visar (parentesen precis efter SUM).Sv:Knepig query i MySQL
Additional information: #42000Every derived table must have its own aliasSv: Knepig query i MySQL
INNER JOIN (
...
) AS alla_artiklar
TAck för assistans ........ uppskattas !!
<code>
SELECT bas_konton.konto_id, SUM(order_rows.antal * order_rows.styckpris) AS summa
FROM order_rows INNER JOIN ( SELECT art_id , konto_id FROM bas_produktdata
UNION
SELECT art_id, konto_id FROM lager_artiklar ) as myKonto
USING (art_id) INNER JOIN bas_konton USING (konto_id)
GROUP BY konto_id
</code>Sv: Knepig query i MySQL