Hejsan Skapa en trigger på uppdatering (och nya rader?) av tabell 1, så att du efter uppdateringar kan kontrollera vilka fält det gäller, samt uppdatera relaterade rader i tabell 2. Något sådant här kanske. Har inte tillgång till SQL Server här, så jag kan bara skriva ur minnet. Men även om inte detta stämmer 100% så ser du nog principen. Som sagt behövs kanske en trigger även för INSERT i tabell1, men det vet du nog bäst själv. Saken är den att jag har en tabell med ett antal artiklar och att jag sen måste hantera somliga av dem som individer. Därför har jag en undertabell som innehåller id-numret för artikeln + id-numret för underartikeln. Jag skulle med en enda tabell vilja tala om att innan allt sparas så ska man kolla igenom båda tabellerna efter tidigare sparade fält med samma id. Jag kan inte använda trigger eftersom jag inte vet om det ska vara oracle eller sql serverSQL
Skulle vilja ha hjälp med en SQL-sats som ska uppdatera en post i tabell 1, men innan den posten uppdateras måste tabell 2 kollas igenom så att inte id-värdet på denna post även finns lagrat här. Låt säga att id 1 ska uppdateras i tabell 1. Då ska man först kolla igenom tabell 2 om den också har en 1:a i fält 1, om den har det så ska alla poster med en 1:a i fält 1 också uppdateras.
Men som jag visat under så kan det vara så att en utav posterna (nedan post 2) innehåller en siffra som sedan kommer att förekomma i fält 1. Då måste man även kolla igenom dessa fält.
Sammanfattning: Om id värdet i tabell 1 även förekommer i tabell 2.fält1 så ska dessa uppdateras. Men om (som nedan post 2,siffrorna 1-3) sedan 3:an förekommer i fält 1 måste även dessa kollas igenom.
Detta får inte göras med en trigger eller liknande utan måste göras med en SQL-sats
tabell 2:
fält 1 fält 2
1 2
1 3
1 4
3 2
3 4Sv: SQL
Sv: SQL
CREATE TRIGGER foobar ON tabell1
FOR UPDATE
AS
UPDATE tabell2
FROM updated
ON tabell2.fält1 = updated.fält1
SET tabell2.fält2 = updated.fält2
Hmmm...jag upptäckte just att du skrivit att det inte fick göras med triggers. Det stod väl inte där tidigare? Isf missade jag det helt. Nåja, om du inte kan använda triggers (varför inte? eller gäller det Access?) så föreslår jag nog att du funderar på logiken bakom datamodellen. Går det inte att hantera det på något annat sätt?Sv: SQL