Hej!! Problemet med att alltid ha en koppling mot databasen, är att du kommer ta upp resurser konstant medans personerna jobbar... detta kostar i db licenser, nätverks bandbredd och minne på servern. Tänk om företaget växer ?? Tänk om du vill ha 100 klienter med 100 uppkopplingar ?? Databas uppkoppling? Nån som är expert?
En liten fråga.
Jag har en SQL server som kanske 10-15 personer kommer jobba emot samtidigt. Min fråga gäller användning av Connection objektet.
Vad är bäst?
När en användare startar programmet ska man då skapa ett connection objekt som håller kontakt med databasen under hela tiden programmet körs <b>ELLER</b> Ska man varje gång någon behöver använda databasen skapa en koppling till databasen?
Fördelar, nackdelar?
Jag har hört att något av de mest tidskrävande är att koppla upp sig mot databasen. Gör det något om man har en uppkoppling mot databasen som inte används? Blir det långsammare för andra att använda databasen då?
Tack för hjälpen!!
//KristofferSv: Databas uppkoppling? Nån som är expert?
Det tar tid att skapa en connection.. Men inte någon längre tid .. Så det beror ju på vad du vill göra.
Du kan komma ifrån lite av uppkopplings tiden genom at sköta data hämtningen från en komponent i mts eller com+. mts/com+ poolar kopplingarna, vilket innebär att en koppling som används ofta fortfarande ligger kvar, men den kan delas av flera klienter.