Det är som att fråga: "Hur ska en blomrabatt se ut?". Du måste ju ange mer specifikt hur du vill ha den, vilka svarsmöjligheter, vilket språk/plattform mm mm. Finns många olika sätt, ett är detta: Hans Sjödin: Det finns många sätt att designa databaser och det är omöjligt att säga vad som är rätt utan att känna till bakgrunden och affärsreglerna för det man vill designa. Ja den var snarlik Jimmy´s förslag... Tack så mycket!Sv: Hur gör man en "Dagens fråga" ?
Sv: Hur gör man en "Dagens fråga" ?
Tabell: Poll
- ID (nykel)
- Fråga
- Aktiv
Tabell: Poll_Val
- ID (nykel)
- PollID
- Val
- Röster
Tabell: Poll_Röster
- ID (nykel)
- PollID
- IPSv:Hur gör man en "Dagens fråga" ?
MySQL är databasen.
Jag vill kunna göra en fråga med fritt antal svarsalternativ, och där folk kan lägga en röst.
Jimmy Mattsson:
Det där ser faktist ut att vara det jag söker. Har aldrig tänkt mig i tre tabeller, nog därför jag fastnat.
Måste nog testa och se vad det blir... Tackar.Sv:Hur gör man en "Dagens fråga" ?
Ovanstående exempel bör väl dock fungera i de flesta fall. Här är dock en modifierad variant (jag har utelämnat onödig information som t ex fråga, svarstext etc) som jag anser vara bättre för de flesta fall:
POLLS
- pollid
- key (pollid)
POLLALTERNATIVES
- pollid
- alternative
- key (pollid, alternative)
- ref (pollid -> POLLS)
POLLVOTES
- pollid
- alternative
- votinguserid
- key (pollid, alternative, votinguserid)
- ref (pollid, alternative -> POLLALTERNATIVES)
- ref (votinguserid -> USERS)
Skillnaden är alltså att jag utelämnat antalet röster på ett alternativ från alternativtabellen, eftersom det bör räknas fram från rösttabellen. Sv: Hur gör man en "Dagens fråga" ?
Här ska kodas...