Hej Är det någon som kan se vad som är fel i den här SQL satsen. Hej Tack för svaret men det måste vara något annat fel har haft det på rätt sätt så att säga det som är konstigt är att jag anväder samma sträng i en annan applikation och där fungerar det fast med andra fältnamn. Går om du omger dem med [ och ]. Testa: Hej, Ser inte vad som är fel!!!!!
SQL = "INSERT INTO Tabell(Anst ,Order ,Imp ,Anv ,Mon ,week ,datum ,Year ,Time)" & _
" values ('" & txAnst.Text & "','" & txOrder.Text & "','" & txImp.Text & "'," & _
" '" & txAnv.Text & "','" & cbomonth2.Text & "','" & lblweek.Caption & "'," & _
" '" & lbldate.Caption & "','" & lblår.Caption & "','" & lblTime.Caption & "')"
dbs.Execute SQL
Fälten i databasen är både Tal & text
/ TobbeSv: Ser inte vad som är fel!!!!!
Det första felet jag ser är att du har space bakom Anst ,Order ,Imp ,
osv osv Space är också ett tecken tror inte att du har det i
FältRubriken i DataBasen
Är Tabellen döpt till Tabell ??
mvh
SvenSv: Ser inte vad som är fel!!!!!
Man kan vist inte använda orden Time eller Date som fältnamn i en
access databas det var därför som det inte funkade (Resarverade ord)
Mvh
TobbeSv: Ser inte vad som är fel!!!!!
Tror det är "Order" fältet som strular till det Order är ju reserverat, du vet används i "Order By" satsen. Kanske också Year och Time som ställer till det.
Har omgivit alla fältnam med [ och ]. Inte nödvändigt. Bara reserverade ord. Eller fält med mellanslag som behöver omges med [ och ]:
SQL = "INSERT INTO Tabell([Anst], [Order], [Imp], [Anv], [Mon], [week], [datum], [Year], [Time])" & _
" values ('" & txAnst.Text & "','" & txOrder.Text & "','" & txImp.Text & "'," & _
" '" & txAnv.Text & "','" & cbomonth2.Text & "','" & lblweek.Caption & "'," & _
" '" & lbldate.Caption & "','" & lblår.Caption & "','" & lblTime.Caption & "')"
dbs.Execute SQLSv: Ser inte vad som är fel!!!!!
Jag skulle nog inte ha med ett " och & före VALUES, ta bort dom och prova sedan,
SQL = "INSERT INTO Tabell(Anst ,Order ,Imp ,Anv ,Mon ,week ,datum ,Year ,Time)
VALUES ('" & txAnst.Text & "','" & txOrder.Text & "' osv.......