Hej Du har rätt, som du har gjort det kommer du att sparka dig där bak den dagen du upptäcker att du tex behöver 13 platser på en kurs. Klockrent!För stor tabell?
Jag behöver hjälp med ett kurssystem. Jag har tre tabeller:
t_Kurser
t_Anmalda
t_KursGenre
Nu är det så att varje utbildning kan ta plats vid 10 olika tillfällen och platser.
Och de olika platserna kan i sin tur ha olika många övernattningsrum (enkel och dubbel)
Jag har nu lagt in "StartDatum1, SlutDatum1, Plats1", upp till 10 som (30!) separata kolumner i t_Kurser.
I anmälningssidan visas alla tillfällen för respektive kurs och väljs tillfälle 3 så sparas nr 3 i "tillfällekolumn" i t_Anmalda.
Detta känns inte som någon hållbar lösning, den kommer att sparka mig i baken i slutändan ;)
Vill någon vänlig själ ge förslag?Sv: För stor tabell?
Vet inte om det ger dig något, men kolla denna och läs om kopplingstabeller: http://www.pellesoft.se/communicate/forum/view.aspx?msgid=168928&forumid=4&sum=0
Jag hade gjort så här (har för övrigt faktiskt gjort liknande i ett kursbokningssystem)
Tabell, kolumner (*= primär nyckel, + = främmande nyckel, *+ = både och)
t_person *personid
t_Kurser *Kursid,
t_Kurstillfälle *+Kursid, *Tillfälleid, Antal_platser, startdatum, enddate
t_AnmaldaRad *+personid *+Tillfälleid
Det gör att du dynamiskt kan koppla hur många personer som helst till en kurs, MEN anger man i Antal_platser i tabellen t_kurstillfälle hur många som kan boka sig så löser man det i businesslager (eller trigger eller hur man nu väljer att jobba).
Likadant kan du koppla hur många tillfällen du vill till en kurs och på dem ange sina egna start, slutdatum och andra specifika uppgifter.
Antalet övernattingingsrum kan man lösa på många sätt, ett sätt är att ange det i t_Kurstillfälle och sedan ha en främmande nyckel i t_AnmaldaRad som anger vad personen valt.Sv:För stor tabell?
Är inte alls bra på databasdesign och lite trög i tanken (svårt att tänka i flera led..), men jag förstår nu t ex att man i t_AnmaldaRad inte behöver ha kursid med eftersom Tillfälleid i sin tur är kopplat till Kursid. Kul! När man begriper saker alltså.
Du skriver väldigt pedagogiskt och överskådligt. Tack för hjälpen!
mvh Jonas