På vårt LAN finns två SQL-servrar en SQL Server 7.0 och en 2000 på olika burkar. Testa med att installera senste MDAC på båda burkarna. Du måste väl ha någon SQL-server klient installerad så du kan sätta upp en named pipe eller ip-adress tilldelning på den (se programmet Client Network Utility på din dator), eller så är jag ute och snurrar?... Jodå Pelle, du dansar i princip en tango med dig själv nu så mycket som du snurrar. :)Anslutningsproblem til SQL-server (ODBC)
Från en viss dator sig dator A kommer jag åt båda servrarna. Men en
annan dator B kan jag inte ansluta till den med 2000 versionen på.
Både dator A och dator B kör windows 2000 professional.
Felmeddelandet lyder:
Fel på anslutning:
SQLState: "01000"
SQL Server-fel: 1326
[Microsoft][ODBC SQL-Server Driver][Named Pipes]Connection Open()).
Fel på anslutning:
SQLState: "08001"
SQL Server-fel: 17
[Microsoft][ODBC SQL-Server Driver][Named Pipes]Antingen finns inte SQL Server eller så nekas åtkomst.
VAD ÄR nu felet ???? På svenska och hur fixar jag det ???
PS. för att slippa frågor som är uid och pwd rätt kan jag säga att jag gör exakt lika när jag sätter upp ODBC-datakällan på Dator A som när jag försöker på Dator B. Men dator B då skiter det sig!
/PeterhSv: Anslutningsproblem til SQL-server (ODBC)
Sv: Anslutningsproblem til SQL-server (ODBC)
/PelleSv: Anslutningsproblem til SQL-server (ODBC)
Det är bara vissa andra mindre användarvänliga databaser som kräver att man har klientverktyg installerade för att ansluta sig.
Ang. problemet:
Antagligen är det så att servern med SQL 7 lyssnar på exempelvis TCP/IP och Named Pipes, medan den andra endast lyssnar på TCP/IP.
Dator A är sedan inställd att ansluta med TCP/IP (dvs den kan ansluta till bägge) medan dator B försöker ansluta med Named Pipes (dvs kan endast ansluta server A).
Lösning: Ställ antingen in den andra servern på att lyssna på Named Pipes också, eller (bättre) ställ in dator B på att ansluta med TCP/IP.