Hej Hej Brukar det inte vara så att varje rum har ett nummer, och så blir de upptagna eftersom? Nja, jag ska inte bygga ett hotellsystem utan bara presentera tillgängliga rum från ett antal hotell. Ska jag försöka förklara på annat sätt? De tabellerna borde väl räcka. Tack för svaret.Hotell och rumstyp?
Om man har ett antal tillgängliga hotell med resp. dubbel - enkelrum och kostnad för dessa, och anmälningsmöjlighet ngt av alternativen.
Hur ska förhållandet anmälning - rumstyp struktureras?
t_Hotell;
id_Hotell, namn_hotell, antal_dubbelrum, antal_enkelrum, pris_enkelrum, pris_dubbelrum
t_Anmalda;
id_Anmald, id_Hotell, rumstyp (1 för enkel, 2 för dubbel från presentationslagret)
Behöver jag en tredje tabell på ngt sätt? På det här sättet finns ingen riktig koppling mellan id_Anmald och val av rum. Om man dessutom ska räkna ned tillgängliga rum och presentera pris/rum känns inte denna lösning tillräcklig.
Förslag?
mvh JonasSv: Hotell och rumstyp?
Isåfall borde du ju ha en tabell för rum också.
dvs: en för hotell, en för rum, och en för bokningar. I tabellen bokningar finns all information om bokningen, vilket/vilka rum, från när till när osv.
Det är ganska mycket som man måste tänka på i uppbyggnad av ett hotellsystem. Men jag har kanske inte förstått din fråga korrekt?
/JörgenSv:Hotell och rumstyp?
mvh JonasSv: Hotell och rumstyp?
Testa det här. Har inte kollat den exakta syntaxen men principen är så här:
<CODE>
SELECT h.id_Hotell, namn_hotell,
antal_dubbelrum - (case when a.rumstyp = 2 then antal_anmalda else 0 end) antal_dubbel_kvar,
antal_enkelrum - (case when a.rumstyp = 1 then antal_anmalda else 0 end) antal_enkel_kvar,
pris_enkelrum, pris_dubbelrum
FROM t_Hotell h LEFT JOIN
(
SELECT id_Hotell, rumstyp, COUNT(id_Anmald) antal_anmalda
FROM t_Anmalda
GROUP BY id_Hotell, rumstyp
) a
ON h.id_Hotell = a.id_Hotell
</CODE>
/PelleSv:Hotell och rumstyp?
Jag kom på en annan tänkbar lösning.
Hur står sig följande upplägg?
t_Hotell;
id_Hotell*, namn_Hotell, adress osv
t_Rumstyp
id_Rumstyp*, rumstyp
t_RumsInfo
id*, id_Hotell, id_Rumstyp, antal, pris
På så sätt hör rumstyp, antal och kostnad ihop och varje anmälning knyts till resp. id.
EX
t_RumsInfo
1, the Plaza, enkelrum, 50, 1000 kr
2, the Plaza, dubbelrum, 20, 800 kr osv
Är detta onödigt/problemskapande på ngt sätt?
mvh Jonas