Hejsan alla glada programmerare. Jag skulle vilja ha lite För att göra en databas i SQL, så förutsätter jag att du behöver Microsoft SQL-Server 7.0/2000. En ganska "mastig" (göteborgska) som kostar en slant och egentligen är menad att hantera löjigt stora datamängder. Dock klaras mindre också galant. Tjenare... När det gäller mySQL så är det enda tips jag kan ge dig att Datormagasin hade något om det i det förra eller i det nuvarande numret. Min fråga är om du skall använda databasen internt eller om det skall vara en databas som skall användas för Internet-trafik. Jag hade tänkt använda den för internet bruk.. Tänkte bara göra reklam för en annan mycket trevlig liten sql server som heter http://www.sybase.com/products/anywhereHjälp med databaser
hjälp. Jag har använta mig av acces databaser, men har nu
insett att jag behöver mera krävande tjänster och ska
därför gå över till SQL eller MySQL.
Jag har absolut inga problem med att förstå kodningen i ASP
men jag har problem med en liten enkel men betydande sak
hur gör man en databas i MySQL eller SQL?.. *skratt*
det är det jag inte kan lista ut.. vad behöver jag för program..etc..
Skulle va glad om nån kunde svara på denna enkla fråga..
Mvh PelleSv: Hjälp med databaser
Vad gäller mySQL har jag för mig att det är gratis och att det är därför som folk använder det. Jag gör det inte, kan inget om det och har tillgång till annat. Så någon annan kanske kan svara på frågor om detta. Annars kan du ju börja på: http://www.mysql.org/
Kan du få tillgång till SQL-Server, så finns det mysiga importfunktioner för Access.
Frågan är bara varför du ska hoppa av Access. Så stora databaser har du väl inte???Sv: Hjälp med databaser
Jag har ju inte så stora databaser, men kommer nog att få
behov av databaser som klarar fler användare samtidigt..
Acces är ju väldigt begränsat i det avseendet..
hum..ok, jag har kollat lite på MySQL, men lyckas inte riktigt
få ordning på en databas som jag vill, Dom som kan får gärna tipsa
om det.
Det kan hända att jag får tillgång till SQL-programvara men
jag behöver inte mastodont verisionen med server programvara
etc.. behöver bara göra dom små databaserna, webhotellet
som jag har sidorna på stödjer sql databaser fullt ut.. även mysql..
//PelleSv: Hjälp med databaser
Vad det gäller SQL-server så finns det bara någon form av mastodontprogramvara. Tyvärr. INte ens en lite light eller demo vad jag vet.Databaser för internet eller lokalt..
Det är nämligen så att för att använda en internet-version av SQL server så kostar den versionen runt 120.000 kr så det är inte direkt billigt. "Det är därför det är så dyrt med SQL-server på webbhotel".
Om vi talar om Access så hade jag tidigare i mitt forum en accessdatabas och där kunde man lätt köra 20-25 samtidiga personer utan att något märktes och oftast är inte aktiviteten så hög om vi pratar samtidiga användare. Pellesoft.nu ligger under dagen på ca 35-50 samtidiga användare.
Jag skulle säga att när du passerar den gränsen (20-25) så är det dags att köra SQL-server istället. Givetvis finns även både Oracle och MySQL också.
Jag vågar dock påstå att Oracle 8.x databasen är snabbare än SQL-server när det gäller intensiv transaktionshantering och många poster. Oracle kan köras på både NT och Unix. Dock vet jag inte om den är billigare är SQL-servern.
/PelleSv: Databaser för internet eller lokalt..
använder du dig av acces databaser här på pellesoft
eller något annat?
Och 120.000 tror jag inte direkt jag har råd med att
slita ut ur plånboken.. allt går till blöjor och barnmat =)
Men är MySQL en databas att satsa på?, med tanke på
kostnaden. och funktionalitet... får väl använda mig av
Access tills jag märker att det börjar sega.. =)
//Per JennerströmSv: Databaser för internet eller lokalt..
(Och här Pelle Sysop skulle jag vilja att min url blev klickbar!;-)
Den var gratis förut men nu tror jag det bara är en icke tidsbegränsad evaluerings produkt..
Hur som helst med den stavningen. Fördelarna är tex att du kan starta databasen samtidigt som du gör odbc anropet, det är lätt att flytta runt databas filerna, olika databaser kan ha olika sort order. Fin liten kodtolk som fyller ut dina sqlfrågor med olika färger os så.. Bra dokumentation om du inte är så hemma på sql. Mycket förklarande exempel istället för syntax beskrivningar... Kan köras på massa plattformar..En av få som kan köras på Novellserver vad jag vet..
Behöver man sen mer fart så kan man flytta upp databasen i deras enterprice server..
Nackdelar är att den inte är helt kompatibel med MS-sql men vad fan är det...
Hå och hej och fred på jorden!
Mvh
Rickard