Hej, Testa såhär: Tack, det fungerade, men är inte riktigt med på vad de två fnuttarna gör.. !??? Pågrund av att du kan inte jämföra en text med en integer. Med fnuttarna De två "fnuttarna" är apostrofer, och de används för att skriva strängar.typblandningsfel
Jag försöker använda ngt sånt här:
SELECT Projects.projectName, Employees.cdsid FROM Projects INNER JOIN Employees ON Projects.area1resp = Employees.Eploye_ID
men får:
Feltyp:
Microsoft JET Database Engine (0x80004005)
Typblandningsfel i uttryck.
Problemet ligger i att:
Projects.area1resp är 'text'
medans
Employees.Employe_ID är 'räknare'
Hur kan jag typecasta ngt av dessa så att jag slipper typblandning???Sv: typblandningsfel
SELECT Projects.projectName, Employees.cdsid FROM Projects INNER JOIN Employees ON Projects.area1resp = Employees.Eploye_ID & '' (2 st ' alltså)
/JohanSv:typblandningsfel
Varför ska man ha med dem och varför funkar det itne utan??Sv: typblandningsfel
så hanteras integern som en text och du jämför då en text med en text.Sv: typblandningsfel
Det som du gör är att använda operatorn & för att konvertera värdet till en sträng. Operatorn & kan bara användas på strängar, alltså måste värdet konverteras till en sträng innan operatorn kan använda det. Eftersom operatorn & måste ha två operatorer så får du använda en tom sträng som andra operator.
Ett ganska bakvänt sätt att konvertera ett värde till en sträng, när det finns en färdig funktion som är avsett för just precis det: CStr().