Kan nån hjälpa mig med detta? Den enkla lösningen är att använda SQL-parameters, Citattecknen ska inte escape:as utan html-kodas, för att kunna skrivas i html-koden. Däremot ska apostrofer och bakstreck escape:as för att kunna skrivas i javascriptet. > Den enkla lösningen är att använda SQL-parameters Tack till er alla för era svar.. Jag föreslår att du använder min kod, eftersom den html-kodar alla tecken som behöver kodas, inte enbart citattecknen.citationstecken i databaser
<code>
z = objRS("comment")
<tr onMouseOver="this.bgColor='lightgrey'; window.parent.itemInfoShow('<%=z%>');" onMouseout="this.bgColor='#FFFFFF';window.parent.itemInfoShow('');">
</code>
Problemet här är att om strängen som läses in i z från databasen innehåller " (citationstecken), så får jag ett felmeddelande.. "oavslutad strängkonstant"
Hur går jag runt detta?? Provade med ', och med dubbla "... men det gick inte det heller..Sv: citationstecken i databaser
se http://www.pellesoft.se/communicate/forum/view.aspx?msgid=176862&forumid=44&sum=0Sv: citationstecken i databaser
<code>
z = objRS("comment")
<tr onMouseOver="this.bgColor='lightgrey'; window.parent.itemInfoShow('<%=Replace(Replace(Server.HTMLEncode(z),"\","\\"),"'","\'")%>');" onMouseout="this.bgColor='#FFFFFF';window.parent.itemInfoShow('');">
</code>Sv:citationstecken i databaser
Rätt svar till fel fråga... ;)Sv: citationstecken i databaser
Detta fungerade alldeles utmärkt:
z = replace(Server.HTMLEncode(z),Chr(34),""") (citationstecken " )
Däremot fungerade inte nedanstående kod. Det var någon som sa ngt om att man inte kunde ersätta "enkelfnuttar" på det här sättet har jag för mig :
z = replace(Server.HTMLEncode(z),Chr(39),"'") (enkelfnuttar ' )Sv:citationstecken i databaser
Att html-koda apostrofer ("enkelfnuttar") behövs inte alls, och det fungerar ju inte heller som du ser.
Däremot måste du escape:a dem för att javascriptet ska fungera. Även bakstreck måste escape:as.
Se min kod.