Tjipp, Jag vet inte vilken som är snabbast, men jag kan inte tänka mig att du kommer märka prestandaskillnad i webhotelsmiljö. Det skiljer en del funktionalitet (som t.ex. stored procedures i MSSQL), så fundera på vad du behöver använda och kontrollera sedan om MySQL har tillräckligt med funktionalitet för din applikation. Rickard, det finns oftast en anledning till att vissa saker kostar pengar medan andra är näst intill gratis. En vanlig jämförelse är just hotell - ett konto för 12 kr har inte samma krav på sig, support, driftsäkerhet, backup, prestanda och allt det där mot ett konto för 100 kr. <b>Rickard, det finns oftast en anledning till att vissa saker kostar pengar medan andra är näst intill gratis. En vanlig jämförelse är just hotell - ett konto för 12 kr har inte samma krav på sig, support, driftsäkerhet, backup, prestanda och allt det där mot ett konto för 100 kr. > Pelles resonemang känns väldigt "Microsoft-aktigt"... ;-) Är det moget att mena att det skulle vara sämre kvalitet på något bara för att det är billigare? Det kan ju vara så att det kräver mindre arbete med MySQL och att de därför kan ta ut ett lägre pris... Det KAN ju vara så att vanliga användare märker inte någon skillnad, men de som verkligen kan programmera mot databaser ser - och framför allt förstår skillnaderna. Det var några skilda åsikter. Är det ingen som har provat olika databaser till samma system och sett om det gjort skillnad? <b>MySql borde väl inte vara direkt dåligt med tanke på hur många som använder det.</b>MySql vs. Sql server
Jag funderar på att byta till MySql av prisskäl. Hos Ballou är MySql-databaser nästintill gratis, medan Sql server kostar en slant.
Är det nån större prestandaskillnad på Sql server och MySql när det gäller att läsa och stoppa in data?
Några andra för- eller nackdelar för något av systemen?
/RickardSv: MySql vs. Sql server
/JohanSv:MySql vs. Sql server
Är du bonusmedlem har du 30% rabatt på nytecknande av hotell och tjänster från Ballou, kolla även om du då kan få rabatt på sql-servern, det kan löna sig.Sv: MySql vs. Sql server
</b>
Tror jag inte riktigt på... (generellt är det oftast att man får vad man betalar för, men jag har svårt att tro att det är så i detta fallet) Eftersom man kan anta att (i detta fallet) Ballou håller samma kvalité på både MySQL och MSSQL-tjänsterna är en kvalificerad gissning att skillnad i licenskostnad mellan Windows + SQL Server och *nix + MySQL påverkar prissättningen en del...
/JohanSv: MySql vs. Sql server
Ja... och ganska "moget". De som tror att företag gör saker gratis upptäcker ofta att de trott fel.Sv:MySql vs. Sql server
Sv: MySql vs. Sql server
/mickeSv:MySql vs. Sql server
MySql borde väl inte vara direkt dåligt med tanke på hur många som använder det.
/RickardSv: MySql vs. Sql server
Det beror ju på hur man definerar dåligt och vilka krav man har. Det skiljer ju en del i funktionalitet, så du måste först ta reda på vilka krav du har, sedan kan du se vilken databas som uppfyller dina krav bäst. Uppfyller MySQL dina krav är det ett prisvärt alternativ.
/Johan