Hejsan! <b>Jag missade en tentafråga häromveckan och ska snart komplettera tentan.</b> det svaret var nästan för dumt för att anmärka på... undrar om du överhuvudtaget förstod vad jag menade? nåväl, problemet är förvisso löst ändå så strunt samma. blir bara så trött. o dessutom..., varför inte vara ärlig o säga som det är istället?? nåja... ähhh, killen hade ju tenta och klarade inte en uppgift, men ville ändå lära sig. Vad är problemet? <b>ähhh, killen hade ju tenta och klarade inte en uppgift, men ville ändå lära sig. Vad är problemet? </b> Som jag uppfattar komplettera så är det att man får fel på tentan men att man sedan får en chans att rätta till det och lämna in det. Om man får en chans att rätta till felet så tycker jag definitivt att det är fel att fråga om uppgiften på forum och be andra lösa det så att man kan lämna in det och klara tentan, ställer man frågan i efterhand i syfte att lära sig och inte kan lämna in tentan igen så tycker jag självklart att man skall fråga. Men som sagt, som jag uppfattde det så har trådskaparen en chans att komplettera sin tenta med rätta svar och få godkänt och att då ställa frågan här och be andra fixa ens tenta tycker jag är fel. Man måste ju inte lösa uppgiften åt honom. Man kan försöka förklara hur han bör tänka.sql; distribuerade databaser
Jag missade en tentafråga häromveckan och ska snart komplettera tentan. Jag tycker att min kurslitteratur är lite luddig och förstår inte riktigt hur uppgiften ska lösas. Hoppas att det finns någon vänlig själ som har lite bättre koll på detta än jag. =)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Följande relationer (tabeller) är givna:
Student (spnr, sname, sadress, stel)
Kurs (kkod, kname, kadress, poang)
Laser (spnr, kkod, betyg)
Givna är också följande fragment från ovanstående relationer:
Vertikal fragment Student1 av student-tabellen ska innehålla stel och ska allokeras på Site2.
Vertikal fragment Student2 av student-tabellen ska innehålla sadress, sname och ska allokeras på Site1.
Kurs och Laser är inte fragmenterade.
Skriv SQL-sats(er) som skriver ut stel, sname, kkod och betyg för alla studenter. Användaren har INGEN transparens.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tacksam för svar!
Med vänliga hälsningar
// DanSv: sql; distribuerade databaser
<b>Hoppas att det finns någon vänlig själ som har lite bättre koll på detta än jag. =)</b>
Du menar alltså att vi skall lösa din tenta??? Är det inte bättre att du gör något vettigt och försöker lära dig hur det egentligen fungerar? Ställ frågan "Hur läser jag ur data ur distruberade databaser??" istället för att framstå som en fuskare. Sv:sql; distribuerade databaser
Sv:sql; distribuerade databaser
Sv: sql; distribuerade databaser
Sv:sql; distribuerade databaser