Går det ens att göra såhär?? Nja, du kan inte riktigt byta ut SELECT med DELETE.... Men testa någon sånt här kanske Tack så mkt, det fungerade klockrent!!!! Lite lättare är det att svara om man vet vilken databas det är (Access). Forumet är databaser-allmänt. Specificera gärna för bättre svar :) okej.. nästa gång... Tjena,SQL-DELETE Snabbhjälp upkattas
Jag försöker ta bort några poster i saveactions tabellen..
Kod:
<code>
strSQL = "DELETE * FROM SaveActions AS A2 INNER JOIN (Actions AS A1 INNER JOIN Gates ON A1.gate = Gates.Grind_ID) ON (A2.Action = A1.ActionID AND A2.Employe=" & userEmpId & ") " &_
" WHERE((A1.Project=" & proj & ") AND (Gates.grindName='" & gateName & "') AND (A1.Area=" & FO & "))"
objRS.Open strSQL, objConn, adOpenDynamic, adCmdTable
</code>
och får:
Sidan kunde inte visas
Teknisk information (för supportpersonal)
Feltyp:
Microsoft JET Database Engine (0x80004005)
Ange den tabell som innehåller de poster som du vill ta bort.
/WebProj/Connection1/Gate_ver_Hb/change.asp, line 160
Fråga2:
Kan man skriva strSQL satsen på annat sätt, om man inte vill hålla på och bråka med citattecken och &_ för radbrytningar. det blir så svårläst + att när man klistrar in SQL-satser från Access och inkludera variabler (som ovan) måste man bearbeta dem en massa innan de fungerar.Sv: SQL-DELETE Snabbhjälp upkattas
<code>
Dim strSQL="DELETE FROM SaveActions WHERE id IN ( " & _
"SELECT A2.id FROM SaveActions AS A2 INNER JOIN (Actions AS A1 INNER JOIN Gates ON A1.gate = Gates.Grind_ID) ON (A2.Action = A1.ActionID AND A2.Employe=" & userEmpId & ") " &_
" WHERE((A1.Project=" & proj & ") AND (Gates.grindName='" & gateName & "') AND (A1.Area=" & FO & ")) )"
</code>
Nu förutsätter jag dock att det finns ett fält som heter "id" i SaveActions, samt att det är rader ur SaveActions som du vill ta bort.
Jag skulle inte rekommendera att du bara testar SQL-satsen rakt upp och ner utan att du förstår vad den gör.
// MvH Björn Österman (DGC Solutions AB)Sv:SQL-DELETE Snabbhjälp upkattas
Bytte först ut DELETE mot SELECT *, o såg att den gjorde rätt... sen var det bara att Deleta! :)
MvH,
HbSv: SQL-DELETE Snabbhjälp upkattas
/mickeSv:SQL-DELETE Snabbhjälp upkattas
Jag fick det att fungera med Björns hjälp.. Han visste inte vilken databas det gällde. :)Sv: SQL-DELETE Snabbhjälp upkattas
Så bra at det löst sig. Glöm då inte att stänga tråden också...
// Johan polis