Jag tänkte skapa en sida för man kan registrera sig och skapa en egen online-cup där dom får välja antal spelare osv, allt som behövs för en komplett cup. Hej Det var så jag tänkte ungefär. Du bekräftade att jag e på rätt väg. TackDatabas för online-cup'er
Mitt problem är hur jag ska bygga upp databasen. Jag har en tanke men vet inte om den är bäst. Såhär har jag funderat:
- En tabell med cupens namn osv, och såklart cupID
- En tabell med alla spelare som registrerat sig för någon cup, och vilket cupID dom kommer spela i (kommer bli över 1000 spelare rätt fort)
- En tabell med alla match resultat (denna kommer också bli stor då varje cup oftast har 50 matcher)
Sen måste jag bestämma varje spelares position (trädstrukturs-cup). Vet inte riktigt var jag ska lägga in det. När man vinner en match så kommer man vidare, och då finns namnet på två ställe i trädet.
Ska jag ha en tabell med varje position i sig? Det blir konstigt då man själv ska kunna välja cupens storlek. Ska jag ha alla spelare i en array och lägga in den i databsen istället?
Detta är ett SERIÖST projekt som jag själv ska ordna. Jag är tillräckligt kunnig i asp. Det är bara databasens struktur jag har problem med.Sv: Databas för online-cup'er
När du bygger en databas ska du tänka i relationer.
Ett till många relation.
En cup kan ha många spelare .En spelare spelar bara i en cup.
en ett till många relation.
Många till många relation.
En cup kan ha många spelare.
En spelare kan vara med i många cuper.
Idetta fall får du skapa en relations tabell. dvs du behöver tre tabeller.
Så att relationen blir ett till många - många till ett.
I frågan om matcher ställer du dig frågan.
kan en spelare spela i många matcher.
kan en match innehålla många spelare.
Är båda svaren riktiga skapa en relations tabell.
kan en cup innehålla många matcher.
kan en match innehålla många cuper.
Är båda svaren riktiga skapa en relations tabell.
Mvh
Kjell
fiskekortet.comSv:Databas för online-cup'er