Har inte mycket erfarenhet sen tidigare av dbms. Blir det mer än 2Gb data? - Förhoppningsvis inte, eftersom du nu kör Access... När jag börjar köra skarpt blir det med tiden mer än 2GB, det är ett av skälen till att jag vill ha något annat än access redan nu. Jag valde access för prototypandet och för att testa om iden var genomförbar. Om du utvecklar en applikation med MS-tekniker så får du distribuera MSDE tillsammans med din applikation, även om det är en server. Nja, jag skall inte distribuera applikationen utan den hostas på vår server och vi säljer tjänsten som den tillhandahåller. Nå, svårt att säga några generella fördelar med den... En fördel med MySQL kan väl vara att den ständigt är under utveckling och det underhålls en hel del på den. Det låter bra, snabb respons på "förbättringsmöjligheter" är en stor tillgång. Alla svar om val av databasmotor blir meningslösa om du inte berättar mer om din webapplikation och vilken typ av arbete som den ska utföra. <b>Jag vet inte om den är gratis när det gäller kommersiella program, men mycket billigare än MS-SQL är den dock</b>Välja databashanterare...
Har nu prototypat fram min webb-applikation med en accessdatabas men nu är det dags att göra nåt den "pau rigtigt".
När jag upptäckte vad en MS-SQL per processor licens kostar, fick jag en tanke att man kanske skulle undersöka andra alternativ.
Jag samlar in mätdata, det blir med tiden ganska mycket data men som accessas ganska sällan.
Har sökt lite bland alternativen och skulle uppskatta kommentarer från er som använt dem, en del fria andra är att köpa (fast "lite" billigare än MS-SQL 47.000+):
PostgreSQL,
Pervasive-PostgreSQL,
MySQL,
SQL Anywhere,
CodeBaseSQL,
Hypersonic SQL,
eller någon annan jag missat.
Min applikation är flera moduler i ASP.NET resp. VB.NET och tjänsten skall tillhandahållas kunder via webben, är avgiftsbelagd och därmed kommersiell.
Men ändå spar jag gärna in lite på licensavgifterna.
Tacksam för synpunkter.Sv: Välja databashanterare...
Då kan du använda MSDE (SQL Server Data Engine) som är gratis.
/mickeSv:Välja databashanterare...
MSDE kan jag inte använda då licensreglerna inte tillåter att den används på en server i kommersiella applikationer, så vitt jag har kunnat tolka det i alla fall.
Firebird var ett bra tips, den har jag läst positiva saker om men namnet hade fallit ur minnet.Sv: Välja databashanterare...
OM det sedan blir mer än 2Gb data så är väl en SQL Server en "riktig" server att använda sig av, då kan du enkelt uppgradera en MSDE.
Several Microsoft product licenses convey the right to use and redistribute Microsoft SQL Server 2000 Desktop Engine (MSDE 2000). In addition, MSDE 2000 is used as the data store for many other Microsoft applications.
The following Microsoft products and technologies provide MSDE for use or redistribution in conjunction with other applications:
SQL Server 2000 (Developer, Standard, and Enterprise Editions)
Microsoft Visual Studio® .NET (Architect, Developer, and Professional Editions)
ASP.NET Web Matrix Tool
Microsoft Office XP Developer Edition
MSDN® Universal and Enterprise subscriptions
The following product enables use but not redistribution:
Microsoft Access
---------------------------------------------------------------
Visual Studio .NET (Architect, Developer, and Professional Editions) MSDE 2000 redistribution rights are included in the end-user license agreement (EULA) for Visual Studio .NET Architect, Developer, and Professional Editions for the purpose of developing applications in Visual Studio that are fully compatible with SQL Server 2000. You will need client access licenses (CALs) or processor licenses to deploy MSDE 2000 applications that access SQL Server back-end data and resources.
ASP.NET Web Matrix Tool MSDE 2000 redistribution rights are included in the EULA for the ASP.NET Web Matrix tool for the purpose of developing applications in that tool that are fully compatible with SQL Server 2000. You will need client access licenses (CALs) or processor licenses to deploy MSDE 2000 applications that access SQL Server back-end data and resources.
(Hämtat från http://www.microsoft.com/sql/msde/howtobuy/msderights.asp )
/mickeSv:Välja databashanterare...
Jag hittade en text om att den fick distribueras med en applikation men inte användas kommersiellt på en server som tillhandahåller tjänster på det sätt jag nämner ovan.
MEN nu kan jag inte hitta den texten igen + att nu är det ju en ny version av MSDE när licensreglerna verkar ha lättats upp en del, kanske även vad gäller detta.
MySQL: Ja visst, kanske det. Det var just det min ursprungliga fråga gällde: För och nackdelar med de olika systemen. Har du några bra argument för MySQL är jag helt klart intresserad, men bara det att den är "gratis" och att många använder den, räcker inte.
Det som "alla" använder är sällan den bästa produkten utan den med bäst marknadsföring.Sv: Välja databashanterare...
Den klarar av alla grundläggande saker som MS-SQL klarar av, till en bråkdel av priset.
Syntaxen är i vissa fall lite annorlunda, men det vänjer man sig fort vid.
I version 4.x och under finns det dock inte stöd för stored procedures men nu när 5:an är påväg existerar de också.
Jag vet inte om den är gratis när det gäller kommersiella program, men mycket billigare än MS-SQL är den dock.
Lättare att peka på brister än styrkor då alla moderna DBMS:ar stödjer samma saker...
/ThomasSv:Välja databashanterare...
Det finns två väldigt bra program som underlättar hanteringen av MySQL, nämligen MySQL Query Browser och MySQL Administrator. Dessa program uppdateras också ständigt, så hittar man en bugg fixas den rätt fort...
/ThomasSv: Välja databashanterare...
Någon som provat Pervasive ?Sv: Välja databashanterare...
Om du inte hanterar flera miljoner transaktioner i månaden, hutlösa mängder GB och inte har behöv av avancerade klusterlösningar så kvittar det vilken databasmotor du väljer.
Jag väljer MySQL. Det är svenskt.Sv:Välja databashanterare...
Om det är nödvändigt att betala för en licens för MySQL har inget att göra med om programmet man skall använda DB:en till är kommersiell eller inte. Det handlar i stället om vilken licens man använder till sitt program när man distribuerar det. Använder man GPL (eller annan av MySQL godkänd open source-licens), kan man använda MySQL gratis.
Sedan kan det förstås finnas anledning att betala för support, men det är en annan historia.