Jag och en vän har fått i uppdrag att skriva ett kundregister/boknings program för ett hotell som ska startas upp i Stockholm. Jag läste "Database Systems" av Thomas Connolly, ISBN: 0-201-34287-1, http://www.bol.se/cgi-bin/more_book_info.cgi?ISBN=0201342871SQL
Jag har relativt goda VB kunskaper med erfarenheter från c:a 3,4 år. Förutom det så är Unix/Linux kunskaperna goda såväl som nätverk.
Men.. ett ganska så outforskat område för mig är SQL databaser(vilket "bromsar" en _mycket_).
Deadlinen går någon gång i januari med ett par månaders "implementerings tid" vilket ger oss god tid att strukturera vårt arbete och "läsa" oss in i det.
Det jag söker är _bra_ litteratur om SQL från en generell synvinkel. Dock så skulle jag gärna sett exempel i vb t.ex.
Jag kommer förmodligen köra MySql på en Linux dator med 1-4 klienter.
Om det är någon som har ett gott förslag på bra litteratur, tips eller erfarenheter i största allmänhet så godtas de med glädje.
mvh Frans
frans.englich@telia.comSv: SQL
Anledningen till att jag valde den var för att det var den enda de hade inne på Västerås Stadsbibliotek just då :-)
Fast den var bra. Tillsammans med den hade jag också en SQL-referens och så laddade jag ner MySQL och satte mig ner och konstruerade olika databaser för att lära mig.
Jag kan inte tänka mig att det skulle vara särskilt komplicerat att integrera SQL i VB. När du väl lärt dig SQL räcker det nog att du bara får se lite exempelkod för att du ska förstå hur det funkar. Antar jag. Jag har bara använt det i VC och där är det rätt lugnt. När du hämtar information ur en databas så kommer det i form av en tabell. I VC skapas det automatiskt variabler med samma namn som kolumnerna, så allt du behöver göra för att läsa av ett resultat är att loopa igenom raderna och läsa av variablerna (kanske skicka dem till en list-control). För att välja vad tabellen ska ha för innehåll använder du ju SQL, och även om det finns funktioner i VC för att underlätta (vilket det säkert också finns i VB) kan du alltid använda SQL om du är osäker.
Det finns för övrigt en introduktion till SQL på http://www.w3schools.com/sql/sql_intro.asp så du kan se lite hur det är uppbyggt.