Har en liten disskussion ang hur man hindrar andra anv att updatera den post jag har tagit upp från DB. I SQL server finns en datatyp som heter timestamp (rowversion) Ok låter vettigt, men är inte detta något som går att få fram via "parametrarna"... När du går såd är så kommer du , beronde på nivå, att sätta lås på radern i databasen medans du kör med ditt recordsett, inte alltid rekomenderbart i ett system med många anävndare... Hindra andra att updatera min post?
Har ett dissconnectat rs med en post med mig upp, måste jag vid updatering av detta kontrollera med tid i where villkoret,
ex UPDATE bla bla WHERE id=234 AND created < Now() detta för att vara säker på att ingen anv uppdaterar den posten samtidigt? Frågan gäller en webbapplikation.Sv: Hindra andra att updatera min post?
Du får kolla om din lokala rowversion är likadan som den som finns i servern.
Om du kör med ett disconnected recordset och använder UpdateBatch, så kommer den att klaga om någon annan har ändrat på en rad, då kan du göra en omsynkning och kolla av det nya värdet och skriva över det med ditt värde om du vill. Kräver lite kodning, men det gör väl alla features...
/mickeSv: Hindra andra att updatera min post?
rs.LockType = adLockBatchOptimistic
rs.CursorLocation = adUseClient
rs.CursorType = adOpenStaticSv: Hindra andra att updatera min post?