Hej Skum kod. Hade oxå smygit sig in ett mellanslag. Testa med: Hej tyvärr så fungerade inte den heller. Jag tyckerdet är lite mystiskt för jag har en hel del andra SQL-koder i progrmmet och dom fungerar som dom ska. Hm Jag får inga felmeddelande, utan han skrive bara inte ut deet som jag skriver in. Skriver jag tex Gu eller ett ehelt efternamn så händer liksom inget i dom ordinarie rutorna, vilket jag vill att det skall göra.Sökning i databas
Jag sitter här och håller på att skriva en procedur som sökeri en databas. Men jag tror jag saknar något.han skriver inte ut något resultat. Sökningen går ut på att användaren skall klicka i en checkbox efternamn eller förnamn,sedan skriva in ett namn. Sökningen skall börja redan när användaren skriver första bokstaven, då skall resultatet komma i 9 stycken textboxar som styrs av en ADO. Klicka i checkbox och skriva fungerar fint men resultatet kommer inte. Jag har nog glömt något. Skulle bli tacksam om något kunde hjälpa mig. koden för proceduren ser ut som nedan.
Private Sub txtsöknamn_Change()
Dim val As String
If optionval(0).Value = optionval(0).Value Then
val = "SELECT * FROM Kontakter WHERE Efternamn LIKE ' " & txtsöknamn.Text & "*'"
Adodc1.RecordSource = val
Adodc1.Refresh
If optionval(1).value = optionval(1).Value Then
val = "SELECT * FROM Kontakter WHERE Förnamn LIKE ' " & txtsöknamn.Text & "%';"
Adodc1.RecordSource = val
Adodc1.Refresh
End If
End If
End SubSv: Sökning i databas
<code>
Private Sub txtSöknamn_Change()
Dim strSQL As String
If optionval(0).Value Then
strSQL = "SELECT * FROM Kontakter WHERE Efternamn LIKE '" & txtSöknamn.Text & "*'"
ElseIf optionval(1).Value Then
strSQL = "SELECT * FROM Kontakter WHERE Förnamn LIKE '" & txtSöknamn.Text & "%'"
End If
Adodc1.RecordSource = strSQL
Adodc1.Refresh
End Sub
</code>Sv: Sökning i databas
Det är möjligtvis inte som så att jag måste ange vilken textbox det skall skrivas ut i. Det borde inte vara så men????Sv: Sökning i databas
den första SQl satsen
<val = "SELECT * FROM Kontakter WHERE Efternamn LIKE ' " &
txtsöknamn.Text & "*'"
Antag att det står "lar" i textboxen:
Om du skriver ut den strängen så ser det ut så här
select * from kontakter where efternamn like 'lar*'
Om du ska få några träffar så måste det finnas ett efternamn som börjar med lar följt av en stjärna. * funkar inte som wildcard i SQL.
Sedan kan det hända att du har nåt mellanslag i textrutan. Ta för vana att alltid använda trim på textrutor. trim(txtsöknamn.text) så får du bort dem.
Vad får du för fel??Sv: Sökning i databas