Hej! Du anger Provider=MSDASQL vilket är Microsoft SQL driver, kolla på www.connectionstrings.com för att se om du inte kan finna rätt typ av connectionsträng för din databas. Formatet .dbf är borland dbase som standard, alternativt clipper. Hmm, jag hade kollat lite dåligt på www.connectionstrings.com, men nu hittade jag rätt.Koppla upp sig mot SPCS
Jag försöker komma åt transaktioner i SPCS. Jag har skapat en DSN, som jag kallar Festra.
För att få en schysst Connectionstring har jag sedan skapat en udl-fil och där angett jag vill koppla mig mot DSN:en jag skapade, valt Initial Catalog (det finns bara ett alternativ). Det fungerar sedan bra att testa connectionen med testknappen.
Datat jag vill åt finns i filen TRANS.DBF
Den genererade connection-strängen försöker jag nu använda i .NET
Public Shared Function Show() As DataSet
'****************************************************************
'Method returns a dataset (used for SELECT Statements)
'****************************************************************
Dim sConn=""Provider=MSDASQL.1;Persist Security Info=False;Data Source=Festra;Initial Catalog=D:\PROGRAM FILES\SPCS\SPCS BOKFÖRING\FTG1"
Dim sSQL as string="SELECT * FROM Trans"
Dim oDataAdapter As New Odbc.OdbcDataAdapter(sSQLSelect, sConn)
Dim oDataset As New DataSet
Try
oDataAdapter.Fill(oDataset)
Catch ex As Exception
Throw New Exception(ex.Message, ex)
End Try
Return oDataset
End Function
När jag försöker fylla adaptern får jag:
ERROR [IM002] [Microsoft][ODBC Driver Manager] Data source name not found and no default driver specified"
Jag har även testat med SELECT * FROM TRANS.DBF, men får samma felSv: Koppla upp sig mot SPCS
Sv:Koppla upp sig mot SPCS
Driver={Microsoft dBASE Driver (*.dbf)};DriverID=277;Dbq=c:\mydbpath;