Hej! Vad menar du med ett Webhotell? Är det en PWS, en IIS eller något liknande?Access-databas på webhotell?
Enlite fråga. Jag har programmerat asp och gjort databaskopplingar innan,men inte när access-databasen ligger på ett webhotell. Vad är det som skiljer? Om dom har accessstöd behöver jag ladda upp bara typ tabellerna till en befintlig access eller ska jag ladda upp hela databasen på min användare? Frågan är kanske dum men är grön på denna bit. Är van vid/endast suttit på samma maskin som SQLservern och IIS:n.
Kan man skapa en applikation om man vill köra typ fileman(ett upload/download,fildelningssystem typ FTP i ASP) på ett webhotell? Skapa applikation gör man ju i IIS:n vanligtvis. Får man be webadmin att göra detta då?
Tack på förhand!
Magnus H/Sv: Access-databas på webhotell?
Jag har en Testdatabas (Access) som jag har på ballou.se för att kolla om min ASP är korrekt skriven:
Surfa in på www.databolaget.net/gg
Databasen ligger på en IIS som jag kan nå via en FTP-klient. jag har laddat ner databasen till min katalog som IIS påkar på. Sedan så har
jag följande kod för att koppla upp mig till databasen:
<%
' File with Database-connection and other useful ASP-functions to be included on every page.
Option Explicit ' Makes sure all variables are declared.
Response.Buffer = True ' Makes pages load faster.
Dim DB, SQL, I, OK ' Global, commonly used variables.
Set DB = Server.CreateObject("ADODB.Connection") ' Create connection to the database
DB.Open "driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; dbq=" & "c:\client\databolaget\wwwroot\gg\mdb\guldgruvan.mdb" ' Faster than system-DSN, opens "direct" connection to the database.
%>
Hoppas att detta hjälper
Mvh / toni c