Det beror lite på vad målet med sidan är. Vilken budget finns? SQL-servern kostar ju en del i inköp. Kanske xml men blir nog otympligt om det skulle komma upp i Blockets data-mängder. Kanske börja med en Access-databas som lätt kan flyttas upp till en SQL-db? Strukturmässigt skulle jag ha lagt upp det så att man gör en tabell med det som är gemensamt mellan det det enkla och det avancerade alternativet.Lite hjälp med databas struktur för annonser
Jag håller på att bygga en annonssida. Där skall man kunna annonsera i två olika paket, de skiljer sig endast genom att ena innehåller mycket mer information, ca 10 fält till + att den enklare versionen har annonsörens kontaktinfo inlaggd i samma tabell som annonsen men det mer avancerade alternativet skall endast ha ett ID kopplat till en annan tabell med annonsörinfo (där givetvis mer detaljerad information om annonsören)
Min fråga är nu hur skall jag enklast strukturera min databas, göra 2 tabeller, en för enkel annons info och en för detaljerad och sedan knyta samman dem med en tabell som ändast innehåller sökinformationen eller lägga dem i samma tabell och låta vissa fält vara tomma eller är det någon som har bättre förslag?
mvh / AlexSv: Lite hjälp med databas struktur för annonser
De två annonsalternativen verkar så pass olika att de nog bör ligga i två olika strukturer i databasen. Sen kan du ju knyta ihop det du vill med t.ex. ordet union i sql-frågorna.
Mvh
PeterSv: Lite hjälp med databas struktur för annonser
Sedan kan man ju göra en annan tabell med det som bara ingår i det avancerade alternativet.
För att sen skapa en fråga som man gör sökningarna mot så behöver man bara spara annonsens (inte annonsörens!) ID-nr i den 'avancerade' tabellen.
Om man vill göra det ännu bättre bör man även ha en separat tabell för annonsörernas uppgifter, då de ju kan återkomma.
I så fall blir det tre tabeller: annonsördata, annonsdata och avancerad annonsdata.
/ Per