Undrar om det finns något sätt att ta reda på en massa information om ett fält i tabell via ex. ADO el. liknande. Har hittills använt mig av adoConnection.OpenSchema(adSchemaTables), adoConnection.OpenSchema(adSchemaColumns) har även spånat lite på att använda den fält information man får när man hämtar data till ett XML-dokument så här adoRecordset.Save(oXMLDoc, adPersistxml). Kan du inte använda ADOX? Har testat lite ADOX men jag hittar inget som visar att fältet är en identitetstyp Tror du inte att något sådant här går att använda?All information om ett tabellfält
Men ingen av alternativen ger mig tillräckligt med information, dvs en det datatypsnamn som används i databasens interface (Enterprise/Access) eller det namn som används för att scipta upp fältet. Många gånger går det väl i och för sig att luska ut det via adSchemaColumns -dokumentet även om olika datatyper många gånger samma värden i parametrarna DATA_TYPE, SS_DATA_TYPE, COLUMN_FLAGS.
Sedan har jag inte hittat hur man kan se på fälten om de är identitets-typer och även fältets beskrivningstext skulle vara intressant att få se (detta fungerar dock bra med adSchemaColumns för Access-databaser).
Så min fråga är alltså finns det något sätt att komma åt all information (åtminstone den information jag beskrev ovan) om ett tabellfält i en databas. Och då det skall helst vara ett generellt sätt som fungerar på flera databaser, ivarje fall på MS SQL-server och MS AccessSv: All information om ett tabellfält
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/ado270/htm/admscadoapireference.aspSv:All information om ett tabellfält
Sv: All information om ett tabellfält
For b = 0 To rs(fld.Name).Properties.Count - 1
debug.print rs(fld.name).properties(b).name
debug.print rs(fld.name).properties(b).etc
Next
/Martin