Hej! Jag har en liten access-databas (5 tab, 2 rel, 2-7 fält i varje tabell) som jag skulle vilja göra om till Oracle. Själv har jag inte tillgång till Oracle och har ingen aning om hur det fungerar, varför jag bollar frågan vidare till detta underbara forum! Nej, i Oracle ska man inte bry sig om filer, utan det hanterar databasen själv. För att överföra data konverterar du enklast din Accessdatabas till textfiler som du sedan importerar i Oracle. I access 2000 kan du exportera data direkt från Access till SQL eller Oracle eller vise versa.Hjälp att skapa Oracle-databas från Access
Frågor: blir Oracle-databasen EN fil? Om det inte är alltför avancerat -kan du tänka dig att hjälpa mig att skapa den filen? Krävs något speciellt för att länka dess tabeller till min access-applikation?
Tack på förhand!
/MariaSv: Hjälp att skapa Oracle-databas från Access
Det finns ett kommando som heter LOAD DATA INFILE för det ändamålet.Sv: Hjälp att skapa Oracle-databas från Access
1. Skapa en DSN till oracledatabasen
2. Öppna din databas
3. Högerklicka på en av dina tabeller och välj Exportera, sen kommer automatiskt en guide som du kan använda dig av.
Ps. Du skrev att du inte hade tillgång till databasen. Lägg då accessdatabasen på en pc som har office2000 och tillgång till databasen. Man kräver en viss programvara för att kunna ansluta till en databas via OLE/DB eller ODBC och den finns på Oracle8-skivan, minns inte vad programmet hette nu bara för det..
/Pelle