Hejsan! En accessdatabas i grunden är ett bra första steg. Börja med att skapa några tabeller, en för hur lång tid varje sak tar, en för de tider som är bokade och eventuellt ett kundregister.Vet inte om detta hamnar under rätt rubrik men...
Jag har fått en förfrågan att göra ett bokningssystem på webben. Exempel du vill se om din frisör är ledig 5 november kl 11.00 om
hon är det så ska du boka den tiden samt vad du vill göra Permanent,
klippning etc. Om Valet är permanent ska frisören vara bokad 1 timme.
Har någon nått förslag hur jag ska gå till väga?
Man måste ju ha någon slags databas i grunden eller?
jag kan inte mycket om sånt här, jag har läst databas (access2000) och frontpage2000. Men jag vill lära mig mera.
Tacksam om det finns någon som kan ge mig tips om hur jag ska gå till väga, vilka programvara jag behöver och vad jag behöver lära mig.
Ha en bra da!
MJSv: Vet inte om detta hamnar under rätt rubrik men...
Därefter är det dags att rita själva sidorna som skall användas för att kunna addera, redigera, radera och visa den information som du har i databasen på ett användarvänligt sätt.
När dessa två delar är klara - så använd ASP för att hämta och manipulera data för att sedan koppla samman med html-sidorna.
För detta behöver du förslagsvis en IIS4 eller 5, ASP ingår som en del av detta. ASP lär du dig förslagsvis via någon bok eller alla de kurser som publiceras här.
Du kan även via framsidan klicka på "tidigare tävlingar" och hämta hem en av de tävlingsbidrag som skickats in för almanacka - vilket kan vara en bra grund att använda.'
Lycka till
/Pelle