Jag sparar textvärden i en databas och det kan hända att det förekommer enkelfnuttar(') i värdena som sparas. Detta ställer till lite oreda.. Hur löser jag detta? Att köra replace på varje ' är inte att tänka på. Vad är skillnaden mellan " och ' i sql frågor? Har en till fråga angående sql: > Jag sparar textvärden i en databas och det kan hända att det > Låt oss säga att jag nyss har kört ett INSERT INTO sql sats och vill ha Mysql, Möjligtvis kommer jag tvingas byta till mssql pga kundens önskemål. Jag föredrar därmed sql satser som följer sql99 standarden och inte en speciell dialekt som t.ex. Mysql.Enkel eller dubbelfnuttar i sql
mvh Frans Sv: Enkel eller dubbelfnuttar i sql
Låt oss säga att jag nyss har kört ett INSERT INTO sql sats och vill ha reda på vilket index min nya post fick, hur fixar jag det? Ska jag söka efter min nya post på något smart vis eller?
mvh FransSv: Enkel eller dubbelfnuttar i sql
> förekommer enkelfnuttar(') i värdena som sparas.
Innan du lägger in det i databasen ska du stoppa in ett backslash \ före varje apostrof.
> Vad är skillnaden mellan " och ' i sql frågor?
Kan inga citationstecken förekomma i texten kanske du kan använda det som strängavskiljare istället. Jag vet inte vad standarden säger, men det funkar i MySQL i alla fall, så du kan ju prova.Sv: Enkel eller dubbelfnuttar i sql
> reda på vilket index min nya post fick,
Man kör SELECT LAST_INSERT_ID(); i MySQL. Vet inte om det funkar på andra databasservrar. Vet inte ens vilka databasserver du kör mot?Sv: Enkel eller dubbelfnuttar i sql
mvh Frans