Går det inte att sätta en databasconnection global, typ genom global.asa Ingen hejare på asp.. Den hittar helt enkelt inte att jag har definerat connect. Det ska gå, jag har sett sådana exempel (kommer tyvärr inte ihåg vart...), men jag har fått förklarat för mig att det är ineffektivt och att man bör öppna en på varje sida (jag har faktiskt lite svårt att förstå det, men men). du vill inte ha en global connection i din global.asa .. Oki..då kör vi med en på varje sida. Så här ligger det till...Databasconnection global
Annars måste man ju connecta till databasen på varje sida(?)
*Joel!*Sv: Databasconnection global
Jo, det borde gå. Går det inte? Vad är ditt felmeddelande?
mvh FransSv: Databasconnection global
Vilket är gjort i global.asa
*Joel!*Sv: Databasconnection global
/JohanSv: Databasconnection global
för det första är global.asa alldeles för enkel att hacka, för det andra så är det inte rekomenderat att ha 1 databas koppling konstant mot db'n och låta alla användare köra på samma koppling ... kommer att choka vid 3-4 samtidiga användare på din sajt ... Sv: Databasconnection global
Tack för alla råd =)
*Joel!*
[www.silverplanet.cc]Sv: Databasconnection global
Att skapa en koppling till databasen från en ASP sida är det som tar längst tid när det gäller databasbehandling.
Alltså verkar det som en bra grej att låta varje användare få en egen koppling som man öppnar i global.asa... problem är som sagt tidigare att dels så tar varje koppling minne/processorkraft i anspråk samt att det inte är så begåvat att ha en massa kopplingar öppna hela tiden, det finns oftas max antal kopplingar till en databas alltså kan du inte ha fler användare på sidan än vad du har kopplingar till en databas.
För att lösa detta problem finns något som kallas för connection pooling.
Det betyder att det ligger ett par öppna kopplingar mot databasen och bara väntar på att någon skall använda dem. Så den optimala uttnyttjande av kopplingar till databasen, är alltså att man öppnar en koppling när man behöver den, och stänger den så SNABBT så möjligt. Alltså är det fel att öppna kopplingen högst upp på sidan och sedan stänga den längst ner på sidan.
- Magnus
http://www.divxsubtitles.net