Hej är lite ny på detta och undrar om det är ok att lägga in ett connect open på toppen av sidan och ett connect close i botten och sen använda olika recsetopen/close därimellan? Istället för att ha en massa connect open/close på sidan. Nu berättar du inte vilken databas det rör sig om och vilken miljö du anropar ifrån så det är lite svårt att ge något definitivt svar. Om det nu handlar om någon typ av språk för weben (du skriver ju "sidan") så brukar den totala tiden för exekvera en sida inte vara speciellt lång, alltså är det inte så "kostsamt" att hålla en connection öppen hela tiden. Däremot är det lite krävande att skapa connection till en databas, så det kan vara lämpligt att hålla din connection öppen på hela sidan. OK som jag sa ja e lite ny på detta... Men det gäller både Access och MsSql. Sidan är en .asp och inga större grejjer. Det rätta är givetvis att testa vilket som ger bäst prestanda i ditt. Gissningsvis kommer du inte uppleva någon skillnad alls... Min GISSNING är att det är bättre att hålla samma connection öppen för Access och att det inte har så stor betydelse för MSSQL. Man tackar... Märker som du sa ingen skillnad. Ville mest kolla så det inte var helt vansinnigt att göra så. Återkommer alldeles säkert med mer frågor, nu när jag börjat snickra med detta...Connect fråga
Sv: Connect fråga
Om du kan använda dej av connectionpooling är det däremot inte så krävande att hämta en connection, då kan det istället vara bättre att stänga direkt eftersom servern behöver färre simultant öppna connections.
/JohanSv:Connect fråga
kan se ut ung så här:
connect.open
sen lite html o asp
connect.recset
bla bla
close.recset
sen lite html o asp
connect.recset
bla bla
close.recset
bara korta grejjer tre fyra rescet kanske
connect.close
är det ok eller ska jag öppna/stänga för varje hämtning i databasen?Sv: Connect fråga
/JohanSv:Connect fråga