Hejsan! Jag hoppas du vet vad du gör även om jag inte kan se meningen med att använda validationtext till detta istället för en separat tabell med fältnamn och sen en länkning till din Garn-tabell. Va. Vådi inte ADO??? Är det riktat till mig eller?? Va? Va? Set RS = DB.OpenRecordset är inte ADO, vad jag minns. Det är väl DAO. Det är (vanligtvis) snabbare att använda ADO, som dessutom har en enklare objektmodell... Jag skrev TILL mig en stor skillnad är MOT.. Men i alla fall. Det var så mycket namn och grejor. Hej! Dem problem som du beskriver bl a med uppdatering av tabeller löses genom att designa databesen med relationer mellan tabellerna, referensintregritet, och för att inte klanka ner mer på systemeringen så finns det sätt i stil med just relationer som löser problem med tillkommande data.Inläsning av ValidationText går för långsamt....
Jag använder [ValidationText] för att lagra namnet på fältet som användaren känner igen det.
När jag läser in [Name] så går det blixt snabbt men när jag läser in [ValidationText] så går det jätte långsamt. Är det någon som vet ett sätt att läsa in [ValidationText] på ett snabbare sätt?
Mvh Fredrik
Exempel:
Dim Temp as string
Dim DB As DataBase
Dim RS As Recordset
' Öppna databasen
set DB = OpenDatabase("DataBasen")
' Öppna tabellen och hämta data
Set RS = DB.OpenRecordset("SELECT * From [Yarn Style] WHERE [Yarn Style]='A'",dbOpenDynaset)
' Gå igenom alla fälten
For I = 0 To RS.Fields.Count - 1
' Fält namnet
Temp = RS.Fields(I).ValidationText
' Skall fältet vara med?
If Temp <> "" Then
' Lägg till fältets namn(Namnet som användaren ser och känner igen...)
Fält(0).AddItem Temp
End If
Next I
' Stäng
RS.Close
DB.Close
' Frisläpp minne
Set RS = Nothing
Set DB = NothingSv: Inläsning av ValidationText går för långsamt....
Enligt: http://msdn.microsoft.com/library/en-us/office97/html/output/F1/D2/S5A312.asp (MSDN) så används denna för att lagda det felmeddelnade som man vill ha om någon skriver in ett värde som inte stämmer med definitionerna. Eftersom du öppnar din koppling till databasen som Dynaset (den mest dynamiska och minst lämpade kopplingen om du gör en webapplikation) så hålls en koppling uppe och samtidigt som du läser upp värdet av validationText så kollas samtidigt om det värde som kommer in (inget) är rätt formaterat o s v.
Vad jag kan förstå så ska du skrota hela idén med att använda validationtext till det du gör och sätta dig vid ritbordet igen.
Dessutom SKA du när du anropa data som du bara ska läsa av använda typen ForwardOnly och ingenting annat.
*Börjar bli lite sur*
Ja ja.Sv: Inläsning av ValidationText går för långsamt....
Sv: Inläsning av ValidationText går för långsamt....
Nej, det är inget mot dej!
/mSv: Inläsning av ValidationText går för långsamt....
Nej, det är sant att det är DAO. En mycket bättre sak att använda om du med säkerhet vet att du t ex ska köra en applikation på en dator som har en MS-databas eftersom det faktiskt är snabbare.
Men min fråga kvarstår. VARFÖR VALIDATIONTEXT??
Resultat av dålig systemering??Sv: Inläsning av ValidationText går för långsamt....
Har varit på semester.....
Anledningen till att jag ville använda ValidationText är att jag har gjort en urvalsfunktion i mitt program där man kan välja olika tabeller att söka i. Varje tabell har mellan 20-40 st fält, alla fälten skall inte gå att söka i och fältnamnen som användaren skall se är inte samma som jag använder i koden/tabellen. Databasen utvecklas ständigt och ett enkelt sätt vore att ange det i validationtexten och på så sätt slippa uppdatera i en extra tabell(lätt att missa). Nu har jag löst det igenom att köra en snutt kod som skapar den extra tabellen varje gång jag ändrar i någon tabell.
När man väljer tabell i urvalsformuläret läses fältnamnen in ifrån extratabellen snabbt och bra.
ps. Det är ingen större fel på min systemering....det som man alltid saknar då man programmerar är ju tiden man kan lägga ner på att lösa problem som uppstår...och det gör ju dom hela tiden....*s*...
/FreddanSv: Inläsning av ValidationText går för långsamt....
Skulle jag lösa databasproblemen på liknande sätt på stället jag jobbar skulle nog min DBA skicka hem ett paket med varma fiskar till mig.
Tillbaka till ritbordet anser jag, annars får du enligt min mening leva med att validationtext-läsningen går längsamt.