Sitter och söker ut mailadresser ur en AccessDB med hjälp av följande kod. Du måste även skicka med VILKEN post som skall uppdateras: Tack för svaret!Newbie-fråga
Public Function HamtaElevMail(elevID As Integer) As String
If Not StartConnection(Elever) Then
StopConnection
End
End If
Set Rst = CreateRecordset("SELECT Epost from Elever WHERE ElevID =" & elevID)
HamtaElevMail = CStr(Rst(0))
Rst.Close
StopConnection
End Function
Detta fungera smärtfritt, men hur gör jag om jag skall göra en UPDATE? Det räcker i alla fall inte med att bara byta SQL-sats. Jag har provat med följande sats.
"UPDATE Elever SET Epost = 'namn@domän.top'"
Dock klagar VB när jag sedan kommer till Rst.Close. (Åtgärden inte tillåten när objektet är stängt.)
Det verkar helt klart som att jag inte riktigt fattat hur man använder sig av Recordset och när man gör det. Har försökt att förstå från kurserna och artiklarna här på siten och kikat i en del kodexempel, men jag har fortfarande inte kommit till klarhet.
Tacksam för hjälp eller tips om var jag skall läsa här på siten för att förstå mer.
Mvh LudvigSv: Newbie-fråga
email = "namn@domän.top"
con.execute("Update Elever SET Epost = '" & email & "' where ElevID =" & elevID)
du kan även tänka på att detta returnerar ju inga poster så därför behöver du inte skriva set rst = ...
/Pelle
Sv: Newbie-fråga
Måste jag alltså skriva till vilken post även om jag vill att samtliga poster skall ha samma adress i epostfältet. Jag sitter och testar att söka fram epostadresser ur en elevdatabas och sända mail till dem, men under testerna vill jag ju inte gärna skicka till de riktiga eleverna utan vill lägga in min egen mail i hela tabellen ( ca 1500 poster).
Mvh Ludvig