Som jag har förstått det så är DE till för den som är bekväm, och ADODC är till för den som vill ha kontroll över vad som händer. Stämmer detta? Vad menar du med ADODC? Menar du egentligen ADODB? Om du menar ADODB kan man koppla ett sådant recordset som datakälla till en datareport, jag har kod för det om du vill ha. Higgins: Med ADODC menar jag den kontroll (ADO Data Control) som jag lägger på formuläret för att komma åt ADODB. Vet inte om detta är nödvändigt dock... Vore bra om det gick utan att man måste använda själva kontrollen. Hejsan Du kan inte använda ADODC med VBs rapporter efter som ADODC inte har något command objekt. Använda objektvariabler istället för ADODC och DataEnvironment. Mikael: Kan du ge ett exempel med object variabler? Jag känner mig inte riktigt hemma på området... Här är koden för att koppla ett ADO -recordset till en datareport.DataEnvironment VS ADODC; Vad skall man välja?
Jag har försökt lära mig grunderna i ADO, och det har gått hyffsat. Nu ville jag dock skapa en rapport från mitt adressregister, men det går inte att välja ADODC som "Data Source" för DataReport...
Hur fixar jag en rapport om jag använder ADODC? Måste jag leta upp Crystal Reports på nätet, eller finns det ngn annan lösning?
Eller bör jag byta till att använda DE istället för ADODC?
Tack på förhand,
MartinSv: DataEnvironment VS ADODC; Vad skall man välja?
Sv: DataEnvironment VS ADODC; Vad skall man välja?
Posta gärna koden för att använda DataReport tillsammans med ADODB.
//MartinSv: DataEnvironment VS ADODC; Vad skall man välja?
Du behöver inte lägga in en adodc -kontroll i formuläret.
Det räcker om du skapar en referens till ADO biblioteket för att använda adodb. i ditt projekt
projekt->references-"microsoft ADO.... "
Vill du däremot tex fylla en DataGrid mha en ADO så kan du lägga en ADODC på formuläret och Ange den som DATASOURCE i din grid.
// NettanSv: DataEnvironment VS ADODC; Vad skall man välja?
Mvh MikaelSv: DataEnvironment VS ADODC; Vad skall man välja?
Tack på förhand,
//MartinSv: DataEnvironment VS ADODC; Vad skall man välja?
With DataReport1
Set .DataSource = rsReport
With .Sections("Section1").Controls
For intCtrl = 1 To .Count
If TypeOf .Item(intCtrl) Is RptTextBox Then
.Item(intCtrl).DataMember = ""
End If
Next intCtrl
End With
'.Orientation = rptOrientPortrait
.Show
End With