Jag vill kolla om en kolumn innehåller null eller inte innan jag tar med den i SELECTEN. Det går inte, eftersom en fråga kan returnera flera rader och varje rad kan antingen ha null eller något värde. Varför vill du göra så över huvudtaget? Jo, jag ska lägga ihop värdet från två kolumner och om den ena är null så blir det ihoplagda värdet null och inte värdet från den av kolumnerna som innehåller något. En variant du kan göra är att loopa genom tabellen med hjälp av id och sedan kolla om det är tomt, är det inte tom så kan du slänga in det i en klass eller liknande. Japp, det är vad vi gör. Men jag hade gärna löst det med SQL. Jo fast det gör ju att alla rader som har userId null försvinner och det vill jag inte. Det är egentligen inte jag som jobbar med problemet. Men jag tror att han som gör det har löst det så att han tar ut båda kolumnerna och sedan slår ihop dem i asp.net koden istället. Vilken databasmotor används? Vi kör SQL. Jag mailar länken till min kollega. Jag tror att det är vad vi var ute efter.IF i SELECT-satsen
Går det?
Detta funkar inte.
<code>SELECT IF (NOT (UserId IS NULL)) { UserId }...</code>Sv: IF i SELECT-satsen
Sv:IF i SELECT-satsen
Sv: IF i SELECT-satsen
Sv:IF i SELECT-satsen
Bara för att variera (utveckla?) mig lite.Sv:IF i SELECT-satsen
Jag vill att just bara att det fältet på raden med userId null inte ska med.
Hmm, om det blev något klarare med den beskrivningen.Sv:IF i SELECT-satsen
Det funkar ju också.Sv: IF i SELECT-satsen
I SQL server kan COALESCE användas.
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/tsqlref/ts_ca-co_9dph.asp
(där står också om CASE WHEN som är "If i select-satsen")
För Access är jag inte hundra men ngt i den här stilen borde det vara
SELECT IIF (id IS NULL, 'id finns ej', id)Sv:IF i SELECT-satsen
Tack för hjälpen.