Hej ! Hade ett liknande problem. Så här löste jag det enligt min logg: Hej! tack, Hej Yngve,SQLExpress problem,
Jag har installerat VS 2005 och SQLExpress 2005 på en machin som kör Windows Server 2003,
jag ser ikonen för SQL Server längst ner vid klockan, och när markören ligger över den står det "Running - \\mindomain\SQLExpress.
på VS 2005 i Server Explorer ser jag Data Connections, Servers, minServer och blalba...,
på Server explorer när jag försöker lägga till en ny databas får jag felmeddelande:
"An Error has occured while establishing a connection to the server, when connection to SQl Server 2005, this failure may be caused by the fact that under the default settings SQL Server does not allow remote connection. (provider: named Pipes Provider, error: 40 - Could not open a connection to SQL Server)
Jag har provat med Windows authentication och SQL Server Authentication, provat med localhost och domain namn, men samma fel meddelande.
Vad ska jag göra ?Sv: SQLExpress problem,
- Starta "SQL Server Configuration Manager"
- Network configuration/Protocols
- Enable TCP/IP
- Egenskaper TCP/IP
- Listen All: Yes (IPAll gäller alla portar)
Flik: IP Addresses / IPAll
TCP Dynamic Ports: blank
TCP Port 1433Sv: SQLExpress problem,
Du har nog råkat ut för samma misstag som jag! När du skall skapa en ny Connection ("Add Connecton") så måste du välja SQL Server Database File i stället för SQL Server. (tryck på knappen Change så får du upp alternativen.
Det hjälper inte att 'Browse' längre ner om du inte har ställt om typen av Datasource från början.
/Yngve
PS
När du får frågan om filnamnet på databasfilen så står det 'new or existiong' . Om du skriver ett namn (ev sökväg först) så skapar Visual Studio en databasfil åt dig. Sen kan du lägga till tabeller etc.
DSSv:SQLExpress problem,
men problemet är att jag kan inte alls skapa nån databas.
jag måste ha nån databas först för att man ska ha en connection, eller hur ? har jag fel?Sv:SQLExpress problem,
Jag gör exact vad du skrev men får följande fel,
an attempt to attach an auto-named database for file C:\temp\databas failed. a database with the same name exists. or specified file cannot be opened, or it is located on UNC share,