Någon som vet om/hur man kan ställa in max antal siffror i ett id-fält i en accessdatabas (2000)? Datatypen är AutoNumber och fältet används för att skapa unika nummer för olika processer. Jag har försökt ändra i Field size men där kan jag bara välja mellan Long Integer och Replication id. Idag får jag väldigt långa idnummer upp till 8 siffror men även negativa tal. Helst ska detta vara begränsat till sex st siffror och endast positiva tal. Jag tror inte du kan ändra utseendet på counter-fält Tjena!Antal siffror i id-fältet
Tackar på förhand
/RaimoSv: Antal siffror i id-fältet
det är till för att ge en unik siffra för varje rad
Låter skumt att du för negativa siffror i det fältet.
Importerar du data från någon annan tabell, och lägger in data från andra tabellen i ditt id-fält?
Om du vill begränsa fältet sätt det som ett tecekenfält med den längd du önskar och validera sedan inmatningarna innan du sparar, detta kräver då att du ger varje post ett unikt värde innan du sparar.Sv: Antal siffror i id-fältet
Nej jag importerar inget till id-fältet, det är bara en autonumberfunktion till den. Den ska skapa ett unikt såkallat ordernummer för varje operation som utförs. Jag tycker också att det är skumt att den gav mig ett negativt tal, snacka om att bli förvånad när jag såg -650786385.
/Raimo