två alternativ Jag undrar om du skulle kunna förklara lite närmare det här med "sökväg". <b>Jag undrar om du skulle kunna förklara lite närmare det här med "sökväg".Hur sparar jag filer i en DB-tabell??
Hej!
Jag undrar om det finns nån här som kan hjälpa mig...
1. Hur gör jag en tabell i min databas där jag vill lagra t ex WORD-filer?
På min hemsida ska jag göra en formulär där besökara ska kunna välja vilka filer de vill få hem via mail.
2. Hur gör jag om jag vill att sånt ska skötas automatiskt utan att jag själv måste maila filerna manuellt?
Hoppas det finns någon som kan komma med nåt förslag.... :-)
Sv: Hur sparar jag filer i en DB-tabell??
Spara sökväg till dokument på servern till dokumenten, eller skapa ett fält för OLE objekt
Sök i hjälpen i acces för hur du skappar dess.... finns en del om hur du använder dom med.
Tror alt 1 e enklare lämpligare har själv en lösning med en upload sida som ligger bakom inloggning
Där kan jag ge en rubrik/ ange en grupp som filen tilhör och så filen så klart. I DB sparas sökväg på servren samt ett friendly name på filen och dess grupp. mycket enkelt att jobba med på visnings sidor sen. Enda nackdel jag kan se e att om man spara alla filer i en mapp så kan man inte ha 2 filer med samma namn dock kan man ju lägga på ett löpnr eller lägga varje fil i en mapp med namn som matchar ett id fält som räknare...
// WendelSv:Hur sparar jag filer i en DB-tabell??
Är det sökväg till mina Word-filer som jag har på Inetpub\wwwroot... ???
Jag använder SQL Server V. Studio .Net istället för Access.Sv: Hur sparar jag filer i en DB-tabell??
Är det sökväg till mina Word-filer som jag har på Inetpub\wwwroot... ???</b>
Jupp. Bästa sättet isåfall är egentligen at skapa en tabell med en räknare som ID, en sträng som anger vad filen hette när du laddade upp den, en sträng som anger vad filen heter. Skälet till detta är att den sista kolumen skall innehålla ett unikt namn på filen, tex en GUID. Då kan det se ut så här i DB:
1, Test.Doc, 1123-fhjaaa-nmgkg-8908
2, Testarlitemera.Doc, asda-sdf34-234gg-fs44
3, Test.Doc, fsd3-ddas33-332dd-ggdd
Skälet till att byta namn på filer man laddar upp är narturligtvis att man skall kunna ha flera filer med samma namn. Sedan föredrar jag att inte ha filerna i webservern utan skall de ligga lagrade på disk så skall de laddas ner från en sida (tex med sökväg som downloaddoc.aspx?Docid=3)