Kan man men ett SQL-uttryck generera ett recordset med en select sats där den endast genererar en per sort? använd nykelordet DISTINCT ex, Jag får det inte riktigt att fungera. du kan även prova att använda group by Jag kan inte få det heller att funka! Tyvär funkar detta inte. Jag får flera lika av sorten Spelare. Det här känns inte som bästa lösningen, men just nu står det still i huvudet och den bör åtminstone fungera. Ett förslag för access(har inte kontrollerat syntax) Skulle du kunna ge ett exempel? (har lite svårt att läsa SQL syntaxer)Generera endast en per sort.
Ex:
Databas:
Sort Innehåll
1 "Någonting"
2 "Något annat"
1 "Oanvändbar i detta exempel"
Recordset (efter SQL):
Sort Innehåll:
1 "Någonting"
2 "Någonting annat"
Går det att göra via SQL eller måste man göra det med kod?Sv: Generera endast en per sort.
SELECT DISTINCT Grupp FROM MedlemmarSv: Generera endast en per sort.
När jag skriver "SELECT distinct id FROM ..." får jag bara fältet Id. Hur får jag även andra fält med i frågan?
Kan jag kombinera detta även med TOP?Sv: Generera endast en per sort.
select grupp, beskrivning FROM medlemmar GROUP BY gruppSv: Generera endast en per sort.
Kan någon ge ett konkret exempel, jag ska ha fälden id och spelare. id är en räknare och spelare får bara förekomma en gång per recordset.Sv: Generera endast en per sort.
Sv: Generera endast en per sort.
SELECT t1.Spelare, t1.Id
FROM Tabell As t1
WHERE t1.Id = (SELECT TOP 1 Id FROM Tabell WHERE Spelare = t1.Spelare)Sv: Generera endast en per sort.
SELECT [Sort], First([Innehåll]) AS [Innehåll]
FROM Tabell
GROUP BY [Sort]Sv: Generera endast en per sort.