Hur ska jag göra?? Jag har ingen erfarenhet av detta, men kan du inte göra en backup och återställa på den nya servern? Har provat detta.. SQL listar upp en lista på backuper som är tagna på servern.. Finns inte den backup du ska lägga in med så går det inte.. inte när jag provat iallafall.. använd import wizarden på destinations servern och låt DTC'n göra jobbet åt dig .. där kan du ju ange en annan server på nätet som källa... Men bacup/restore borde funka också .. du får lägga till en media typ till som är en fil och sedan kan du sleta upp rätt skväg bara så skall det vara fix .. Om inte DTS fungerar, vilket inte vore så konstigt om någon av servrarna står innanför en brandvägg kan du använda sp_detach_db och sp_attach_db och bara flytta själva filen mellan servrarna. Dock måste code page och sort order vara samma på bägge servrarna (om inte destinationsservern är en SQL Server 2000). Enterprice manager? Japp, i SQL Server 2000 kan man ha olika collations (som det heter numera, det är sort order och code page som tillsammans olika collations). Man kan t o m ha olika collations på olika fält i en och samma tabell."replikera" SQL databaser?!?
Har en server med phet mycket databaser på.. Och nu ska allt flyttas till en annan server som inte finns i samma nät.. typ..
Jag vill ju inte gärna porta allt till Access o sedan importera det.. för då blir det ju en del missar så att säga..
Hmm..
Använder MsSQL 7Sv:
/JohanSv:
Sv:
Sv:
Exempel
Först kör man följande på den server som databasen ska hämtas från:
sp_detach_db 'DatabasNamn'
Det gör att den angivna databasen tas bort från SQL Servern (alltså raderas från sysdatabases i master databasen), men filen/filerna (*.mdf, .ndf, .odf etc) ligger kvar på disken. Sedan flyttar man filen till mottagande server, på vilket sätt man vill (FTP, diskett (nja..), CD etc).
På mottagande server placerar man filen på lämplig plats (typ under SQL Servers datamapp) och kör följande i Query Analyzer:
sp_attach_db 'DatabasNamn', 'X:\Datafilerna\databasen.mdf'
Om det bara är en fil (som i exemplet ovan) kan man med fördel köra sp_attach_singlefile_db istället.
Tänk på att trunkera loggen på originaldatabasen innan den detachas.Sv: Jo, det går visst det..
Om det är 7.0 du kör så gör du bara en restore from device.. Till ny database om du vill. Men du måste kryssa i Force restore over existing database annars skriker den.
Och sen måste sortorder vara samma på den servern som på den gamla.
I 2000 ska det visst gå att ha olika sortorder för olika databaser men jag har inte testat..
Mvh
RickardSv: Jo, det går visst det..