När jag kör följande kod i mitt program: Jag jobbar mot en access databas, och vad jag har förstått efter att ha läst lite om ADO och DAO så är DAO smidigare än ADO när man jobbar mot access, och även lättare att lära sig. Bör även tillägas att jag är nybörjare på det här med DAO och ADO. Har svårt att tro att det skulle vara smidigare med DAO om du kör VB.NET (personligen föredrar jag ADO framför DAO i VB då det är betydligt enklare att byta databas om man skulle vilja det). Dessutom är koden du postat för ADO (inte DAO). Tack för svaren. Jag kom runt problemet genom att köra DAO rakt igenom istället. Kom aldrig på varför det inte funkade så som jag gjorde från början dock. Får väl ta och lära mig ADO.net när jag får tid.ADODB.Connection problem
dim db as new ADODB.Connection
db.Open("Provider = Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;" & "Data Source =" & My.Application.Info.DirectoryPath & "\test.mdb")
kommer följande felmeddelande:
COMException was unhandled: Det går inte att använda ". Filen används redan.
Men jag tycker inte att jag använder den, för jag har kört close på alla dao.database objekt som har öppnat denna tidigare.
Använder vb.net.
Har suttit många timmar med detta problemet nu, så all hjälp skulle vara mycket uppskattad!
RobinSv:ADODB.Connection problem
Sv: ADODB.Connection problem
Satsa du på ADO.NET istället!
/JohanSv:ADODB.Connection problem
Nu låser jag denna tråd.