Jag kör ASP och som vanligast i kombination med en databas skapad i Access. Det är ju inga problem för mig att hemma på den lokala hårdisken mata in ny data i min access fil och sedan FTP:a upp den till min server. Gör man på samma sätt med en MySQL databas? Jag vet att man kan bygga ett webb baserat gränsnitt för inmatning till databasen online men i mitt fall skall det inte göras. Vilka olika sätt finns att lägga till data i min MySQL databas? > Det är ju inga problem för mig att hemma på den lokala hårdisken Jo jag har MySQL installerat hemma på den lokala hårdisken. Går det då inte att efter diverse databas editeringar lokalt skicka ut dessa via mitt FTP program? > Jo jag har MySQL installerat hemma på den lokala hårdisken. Har precis börjat med MySQL och installerade idag ett program som heter MySQL Front för att administrera, skapa databas och tabeller mm. > Har precis börjat med MySQL och installerade idag ett program som Det går ju precis lika bra att lägga in data i serverns databas som det går att göra det på din lokala. Det är ju bara att ansluta mot servern istället för din lokala mysql daemon.FTP till MySQL
Sv: FTP till MySQL
> mata in ny data i min access fil och sedan FTP:a upp den till min
> server. Gör man på samma sätt med en MySQL databas?
Nästan. Till att börja med gissar jag att du inte har någon MySQL-databas på den lokala hårddisken?
För att snacka med en MySQL-databas använder man lämpligtvis en MySQL-klient. En sådan kan du ladda ner här: http://ftp.sunet.se/pub/unix/databases/relational/mysql/Downloads/Win32/winclients-3.23.14.zip
Sedan kör du bara: \mysql\bin\mysql -h host -u user -p
där du då byter ut host med den burk där MySQL-databasen ligger och user mot ditt användarnamn.
Sedan skriver du \u följt av den databas du ska jobba med och därefter enter. Sedan är det bara att skicka SQL-kommandon.Sv: FTP till MySQL
Aha, i så fall har du redan MySQL-klienten i bin-katalogen.
> Går det då inte att efter diverse databas editeringar lokalt skicka ut
> dessa via mitt FTP program?
Nej, inte via FTP. Man får göra det direkt till MySQL-servern med SQL-kommandon istället.
Hur hanterar du din lokala MySQL idag? Om du gör det med ett eget program kan du ju göra så att programmet också skriver kommandona till en textfil som du sedan kan importera på servern med \. i MySQL-klienten.Sv: FTP till MySQL
> heter MySQL Front för att administrera, skapa databas och tabeller
> mm.
Då är det inga problem. Det programmet fixar sånt.Sv: FTP till MySQL
Det är också möjligt att ladda upp databaserna via en FTP-klient. Men då måste du ha access till katalogen där databaserna finns på servern så att du kan skriva över dom gamla. För en MySQL databas är det dock en hel katalog som du måste ladda upp. I katalogen finns 3 filer för varje tabell i databasen.