Skall eventuellt åtgärda en CV databas. Finns möjligheten så skulle jag köra på SQL-Server, och t o m MSDE/SQL Express hellre än Access, just för att inte ännu en gång "växa fast". Att uppgradera från MSDE/SQL Express är bara en fråga om att köpa en licens och sedan är man i gång och kan växa vidare även efter x GB-spärren (är på 2Gb i MSDE och x GB i SQL Express). Personligen tycker jag det går snabbt och enkelt att utveckla gränssnitt i Access med formulär och rapporter. Rapporter är något jag tror kommer uppskattas. Tack för era goda råd! Även om jag vet att hr Hillqvist är mycket kunnig, så avråder jag från Accessapplikationer. En blandning av utvecklingsmiljö, gränssnitt och databas som Access är tycker jag är dåligt. Med länkade databaser kan man undvika en del av detta. Men framförallt tycker jag Access är dåligt eftersom det skiljer sig rätt mycket hur man utvecklar i vb6,vb.net. Det kan gå snabbt att utveckla i Access om man är van vid det, men när det blir lite mer avancerat blir man tvungen att till en massa speciallösningar. Jag skulle rekommendera en asp.net-applikation med msde i botten. Jag uppfattade det som att kunden frågat specifikt efter en Access applikation. Tack för ert engagemang!Behöver tips o råd!
Systemet som används i dag är ett gäng Excel filer som delas av flera användare att matcha jobbsökande mot jobb.
Det gick bra förr men nu har dom vuxit ur kostymen och behöver organisera det bättre internt.
Allt jag vet just nu är att:
den är för internt bruk
det är c:a 15.000 st aktivt sökande
filerna skall samlas i en gemensam databas eller fil.
Access är föreslaget med Access grafiska gränssnitt.
Det får inte göras för mycket jobb (som vanligt).
Om 2 veckor skall en beta levereras färdig att använda.
Min egen spontana reflektion är att:
Hmmm det är bättre och enklare för alla användare med ett webbgränssnit?
Ok, 15.000 st ja då kanske det är bättre med en SQL databas eller XML-filer?
Vad skapar minsta möjlig arbete på deras server?? Ja inte vet ja, men en ISS finns ju på varenda MS server eller?
Är det lätt att uppgraderas så den stödjer ASP NET 2.0?
Tacksam för alla kreativa råd! :)Sv: Behöver tips o råd!
Personligen föredrar jag alltid windowsgränssnitt om det är ett program jag skall jobba med ofta, och dessutom går det oftast snabbare att utveckla Windowsgränssnitt (om man är någorlunda duktig på både Windows och Web). Men om kravet finns att kunna komma åt uppgifterna på distans, eller om ingen Windows-gui-kompetens finnes så är det väl inte hela världen. Jag är dock av åsikten att för mycket program webbifieras idag, men det är en personlig åsikt :-)
Att uppgradera till ASP.Net 2.0 är väl bara en fråga om att installera Microsoft .Net framework 2.0 redist på servern. Sv: Behöver tips o råd!
Detta tycker jag gör Access perfekt för mindre applikationer och prototyper.
Skapa ett access projekt som ansluter mot en SQL Server låter som en lämplig ide om fler personer skall använda den.
Jag ser inte ASP.NET 2.0 som något jag skulle välja i första hand om det handlar om så här kort utvecklings tid, "time-to-market".
Nästa version kanske kan vara ASP.NET 2.0. När din kund vet vad de vill ha och om det finns styrkor i ASP.NET 2.0 som inte Access kan tillgodose.
Affärskraven skall var det som styr dina beslut, i detta fallet tid till marknaden, inte tekniken så som att ASP.NET 2.0 är något som är intressant och hypat.Sv:Behöver tips o råd!
Ja jag har så smått börjat med en Windows app. i VJ#, det verkar vara det som skall gå snabbast. (Gillar Java)
Antalet aktiva var betydligt överdrivet eller så hade jag fattat fel.
15000 rader är inte samma som 15000 kunder :) det gör c:a 500 aktiva
Det blir då också en Access då det redan finns installerat på servern, även om jag definitivt föredrar SQL.
Tack ännu en gång! Sv:Behöver tips o råd!
Sv: Behöver tips o råd!
Med access får man ingen "riktig" applikation, binär att exekvera.
Men jag tror kunden önskar den flexibilitet, där det finns möjlighet att för dem göra egna små tillägg och förändringa. Så som att skapa frågor de kan exportera till excel och egna rapporter.
Som "throw away prototype" är Access utmärk. Man känner inte till alla krav än. Man har en uppfattning om ungefär vad det är kunden vill ha.
Man Access kan exprimentera och leka med hur applikationen ser ut och fungerar. Inga problem att lägga till nya fält eller tabeller, det tar bara några minuter.
När applikationen stabilserats, börjar se och fungera tillfredställande kan man ta itur med den riktiga applikations utvecklingen. Skapa en ordentlig arkitektur. osv.
Då det är en applikation som skall utvecklas till ett företag har jag svårt att se stora fördelar med en Webb applikation jämfört med en windows applikation.
Styrkan med en webba applikation är:
* Mjukvara behöver inte underhållas på klienten
* Inga installation
* Inga uppdateringar
Jag anser inte att detta är en större fördel än det rika gränssnitt och prestanda en Access eller Windows applikation kan tillhandahålla.Sv:Behöver tips o råd!
Valde till slut en lösning där jag använder
Microsoft Visual Studio 2005
Microsoft Visual J# 2005
Det blev då en applikation med MS Access då detta uttryckligen var ett krav från kunden.
Klientinstallationen uppdateras behändigt från en server på nätet då den vid varje start kollar efter nya uppdateringar.
Dock fick jag avbryta utvecklingen då kunden inte hade högsta prioritet på detta och ekonomin tryter :(