Vårt ekonomisystem har vbalt att gå över från access till MsSQL-server som databasmotor. Du skulle kunna länka in din SQL server i Access. Då kan är det som om det vore som vilken annan tabell som helst i Access. Du kan ha med den i frågor. Jag skulle valt att lyfta det till SQL Server/MSDE.. i enterprise manager.. som ingår i SQL Server Enterprise.. (så jag vet inte om du har tillgång till den)... är det enkelt att importera access-db till sql-db. Men du måste manuellt gå in och sätta primärnyckel och index på dina tabeller efter import. att kunna importeta SQL-databas i Access låter ju som en riktigt bra lösning.. ska bara försöka lista ut hur man gör.. Det är ju bättre att länka in tabellen. Då slipper du hålla den uppdaterad. Det gick JÄTTEBRA att länka in tabellen genom att lägga upp en ny ODBC-connection... Du har nu konverterat datat till SQL Server MSDE om jag förstår saken rätt och du använder MS Access som GUI mot databasen. Vad menar du med myt? Har du en länk till den informationen? Jag har svårt att tänka mig nåt annat än att MSDE är strypt på något sätt. Jag är säker på att jag läst det i MS dokumentation för ett par år sedan. Det klart man kan ha ändrat på det... men det låter inte direkt logiskt att MSDE skulle vara precis lika kraftfull som SQL Server Enterprise Edition som kostar ett par hundra tusen om året. Jag var lite nyfiken och jag kan faktiskt inte hitta att den senaste "MSDE"-varianten (SQL-express) har användar-begränsning, det jag hittar är: Datat fanns redan i SQL, så var jag gjorde var att länka till den databasen direkt från access, som en ODBC koppling, utan att konvertera ngt övehuvudtaget.. <b> Helt korrekt det du skriver.... <b>MSDE finns kvar ännu, jag installerade både SQLExpress och MSDE förra veckan.. men det kan nog stämma att MSDE är på väg att fasas ut sakta men säkert..</b>Akut: Access Vs SQL---dilemma...
Webbtidrapporterings-verktyget som jag utvecklat (i ren ASP), använder ACCESS databaser.
Nu behöver jag komma åt en tabell i ekonomisystemet som innehåller projekt/konton från min webbtidrapport.
Frågan är, vad är smidigast att göra?
1. Ska jag göra om hela mitt system och gå över till SQL-server ()isf, hur mkt jobb är det att konvertera)??
2. Ska jag behålla access men hämta projekt/konton från SQLservern? (Gör det ngt att blanda access/SQL på en webbsida?)
SQL-databaserna kommer ju vara öppna konstant i ekonomiprogrammet som administrationstjejjerna jobbar med, kan mitt system komma åt dem ändå? ekonomiprogget & webbsidan kommer ligga på olika servrar, fast i samma nätverk.
Delfråga #2:
servern kör Windows 2000 server, finns SQL-server installerat på den som default? Ekonomisystemet kör på MSDE idag, men jag har även provat installera SQL-ServerExpress(dev. edition). Finns det några begränsningar med det jag vill göra med ngn av dessa?
Är oerhört tacksam för all hjälp samt alla förslag. Sv: Akut: Access Vs SQL---dilemma...
Detta lösning kräver minst förändringa. Då du inte behöver underhålla SQL server anslutningar i sidan.
Insatsen som krävs för att uppgradera till SQL server beror mycket på hur du utformat dina sidor. Hur mycket är Standard SQL frågor och hur många använder syntax som är specifik för MS Access.Sv: Akut: Access Vs SQL---dilemma...
Nu kan du lätt skriva stored procs t.ex. som kombinerar data från ek systemet och ditt system.
Ja det finns begränsningar i MSDE.. jag minns dem inte exakt nu men något i stil med att efter 5 samtidiga connections så börjar prestandan degraderas något (så att man ska bli tvungen att köpa riktiga SQL server om man har större system). Men jag tror du klarar dig bra på det, om det bara är några ekonomer och en webbapplikation som använder serverinstansen.Sv:Akut: Access Vs SQL---dilemma...
Att byta till msSQL tror jag inte är för mkt jobb, då jag använder mig av include filer med connstrings.
tex: objConn.Open "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=" & Server.MapPath("\db\tid.mdb") & ";User Id=admin;Password=;"
Har läst att det går att upsiza access till SQL direkt i Access, eller i DTS import wizard.
Enterprise manager kostar väl en hel del?? som jag förstått är enda skillnaden (som berör mig) i denna gentemot Express lösningen att access import inte finns?
Det där med att prestandan går ner efter 5 anv är en myt som lever kvar från gamla dagar (enl en informationsfilm från Ms iaf)..
Men i vilken av dessa är användargränssnittet mest likt Access? Jagf vill kunna skapa frågor i ett liknande miljö som finns i Access, tex frågedesign funktionen.
HAr inte lyckats hitta ngt liknanande i SQLExpress än iaf, trots att jag har developer edition
(den stora av de 2 varianterna)Sv: Akut: Access Vs SQL---dilemma...
Sv:Akut: Access Vs SQL---dilemma...
Det verkade tom gå att skriva i databasen. Fanns heller inga problem att läsa/skriva i databasen när tjejerna hade ekonomisystemet öppet..
Synd bara att access använder absoluta sökvägar, så om jag skulle lägga upp databaserna på en server så MÅSTE jag känna till de fysiska sökvägarna på Webservern.
Men det är inget som hindrar mig i det skedet jag är i nu.
Men vad är då nackdelen med detta, jfrt med att upsiza helt till SQL??
Vi pratar om max 70 pers som tidrapperterar nångpng i veckan, så belastningen på webbserver/databas äre inte så stor...Sv: Akut: Access Vs SQL---dilemma...
Sv:Akut: Access Vs SQL---dilemma...
<info>
The SQL engine of SQL Server Express supports 1 CPU, 1 GB RAM and a 4 GB database size. This distinction gives SQL Server Express well defined cut-off points to differentiate it from other SQL Server 2005 editions. Unlike MSDE, SQL Server Express eliminates the confusion created by the workload governor.
1 CPU: SQL Server Express can install and run on multiprocessor machines, but only a single CPU is used at any time. This limitation prevents the use of parallel query execution in SQL Server Express.
1 GB RAM: The 1 GB RAM limit is the memory limit available for the buffer pool. The buffer pool is used to store data pages and other information. However, memory needed to keep track of connections, locks, etc. is not counted toward the buffer pool limit. It is therefore possible that the server will use more than 1 GB in total, but it will never use more than 1GB for the buffer pool. This limitation prevents the use of Address Windowing Extensions (AWE) with SQL Server Express.
4 GB Database Size: The 4 GB database size limit applies only to data files and not to log files. However, there are no limits to the number of databases that can be attached to the server. There are some minor changes to the startup of SQL Server Express. User databases are not automatically started, and DTC is not automatically initialized. For the user experience, though, there should be no difference other than a faster startup. Applications planning to use SQL Server Express are recommended to keep these changes in mind when designing their applications.
</info>Sv:Akut: Access Vs SQL---dilemma...
Ang MSDE, så såg jag den informationen i en infofilm ang Access upsizing i MsDN-webcast.. Hittar inte länken dit nu.
I filmen gick han igenom lite olika "myter", och där nämnde han just det om MSDE. Tidigare har det varit så att mer än 5 användare så blir det segt. Men den begränsningen hade de tydligen plockat bort för några år sen.
Idag finns ju 3 olika:
SQL Server (med ett antal olika varianter, dev/enterprise osv)
SQL Server Express (mini variant, samt dev edition som inkluderar "managment studio")
MSDE
SOm jag förstått så är den stöst skillnaden mellan dessa att i SQLserver finns en migrerings-funktionalitet som saknas i Expressen. MSDE å andra sidan är bara "db-motorn".
Fyll gärna på om ni har mer info.Sv: Akut: Access Vs SQL---dilemma...
Tidigare har det varit så att mer än 5 användare så blir det segt. Men den begränsningen hade de tydligen plockat bort för några år sen.
</b>
Nja, begränsningen var 5 samtidiga anrop IIRC, en bra programmerad applikation fungerade alldeles utmärkt eftersom man stänger ner sin connection så fort man inte använder den, begränsning var att den sjätte anslutning fick vänta på att en av de aktiva stängde ner sig.
<b>
Idag finns ju 3 olika:
SQL Server (med ett antal olika varianter, dev/enterprise osv)
SQL Server Express (mini variant, samt dev edition som inkluderar "managment studio")
MSDE
</b>
SQL Server express är tänkt att ersätta MSDE, så det finns bara de två översta.
<b>SOm jag förstått så är den stöst skillnaden mellan dessa att i SQLserver finns en migrerings-funktionalitet som saknas i Expressen.</b>
Samt de skillnader ang. minne/processorer/databasstorlek som jag nämde.Sv:Akut: Access Vs SQL---dilemma...
MSDE finns kvar ännu, jag installerade både SQLExpress och MSDE förra veckan.. men det kan nog stämma att MSDE är på väg att fasas ut sakta men säkert..Sv: Akut: Access Vs SQL---dilemma...
Nja, snarare så att:
SQL server 7 - MSDE 1.0
SQL Server 2000 - MSDE 2000 (?)
SQL Server 2005 - SQL express
Har med versionerna att göra..