Hej är det någon som känner till hur eller var man kan få reda på hur det fungerar när man kör en fråga mot en access databas som ligger på en server i ett lokalt nätverk, dom flesta säger att hela databasen skickas över till klienten och där görs sorteringen men jag tror inte på det för om jag kör en select fråga till en databas som är på ca:30 mb Du hämtar INTE upp hela databasen. Om du däremot sitter i ett nätverk lokalt och kör adodc kontrollen så kan det hända att hela den tabellen du kopplat mot laddas upp lokalt i internminnet, men via webben gör den inte det oavsett hur illa du skriver. Pelle, det borde väl inte vara så stor skillnad på de olika cursorlocation när man kör Access? Eftersom du inte har någon databasmotor på servern utan använder den lokalt måste ju databasen läsas dit ändå... Men jag antar att bara aktuell tabell hämtas... Eller är jag helt ute och cyklar nu??? Jag kanske är ute på halt vatten men jag tror att ADO ser till att sköta den svängen och friställer Access från att bestämma vad som skall över till klienten genom användningen av cursorlocations.Hur funkar Access vid en sql fråga
så tar det ca:1,5 sec att få resultatet från databasen och på den tiden så skall alltså hela databasen ha kopierats till klienten och sen sorterats låter inte riktigt !! är det någon som kan förklara hur det går till.
skulle vilja veta det kanske helt uppenbart för alla utom för mig.
Mvh Tobbe Sv: Hur funkar Access vid en sql fråga
Det slarvigaste du kan göra är att köra Rs.Open ... och sätta cursorlocation till adUseClient för både connection och recordset. Då vill du att tabellen skall hämtas upp lokalt. I alla andra lägen är det adUseServer som gäller och då ligger tabellen kvar i internminnet på webbservern.
Det finns en artikel rörande cursors i sektionen databas på artiklar om du vill läsa mer om detta samt massor av information i MSDN och din VB-hjälp.
/Pelle
Sv: Hur funkar Access vid en sql fråga
/JohanSv: Hur funkar Access vid en sql fråga
Just access och andra xBase databaser är ju lite speciella precis som du säger, det är inga databaser utan egentligen filhanterare med lite högre finesser än textfiler :-).
/Pelle