Någon som vet hur man skappar nya tabeller och skappar nya fält i en redan befintlig tabell ifrån VB? Skulle vilja göra ett program där man kan lägga in en ny tabell allt eftersom så att man slipper använda en och samma tabell til allt...någon som fattar vad jag menar och som vet hur man gör, om det överhuvud taget går att skapa nya tabeller utan att göra det i Access... Ja, antingen skapar du tabeller via en sql-fråga eller så använder du Visual Databasemanager som är en add-in i VB. Varför inte göra en vettig databasdesign till att börja med? Ska inte Nä men jag håller på med ett klassliste program och jag tänkte att man kan ha en tabell till varje klass...finns ju andra sätt också men jag tänkte att det kunde vara bra eftersom man inte vet hur många klasser det är från början så vet jag ju inte hur många tabeller man skall använda m.m. En tabell för klasserna och en annan för klassmedlemmarna och koppla medlemmerna till klasserna med en relation. Du borde definitivt ta och läsa på om databadmodellering. Om jag nu skulle skapa en ny tabell ifrån ett program blir det ungefär så här...Skapa tabeller
MVH Gabriel MedinaSv: Skapa tabeller
Källkoden till Visual Databasemanager finns även på din hårddisk när du installerar VB.
/PelleSv: Skapa tabeller
behöva lägga till tabeller eller fält i en genomtänkt design - så till vida
att det inte tillkommer helt nya saker till databasspecen...
/Emma - blir rädd när hon ser såna frågor...Sv: Skapa tabeller
Finns det något annat smart sätt om man skall kunna lägga in klasser i efterhand m.m.
MVH Gabriel MedinaSv: Skapa tabeller
Sv: Skapa tabeller
Det skulle vara samma sak som att lägga upp en databas per klass och
en person per tabell - _massor_ av onödig plats och tid för att inte
prata om hur oöverskådlig databasen kommer att bli.
Förslag på Databas
dbForslag
tblRektorsområde
iOmrNr nyckel
sOmrNamn
tblSkola
iIDSkola nyckel
iOmrNr (främmande nyckel)
sSkolnamn
sPostAdress
iPostNr
sOrt
sTeleNr
tblKlass
iKlassId nyckel
iIDSkola (främmande nyckel) knyter klassen till en skola
iIDNr (främmande nyckel) knyter klassen till en klassföreståndare
tblLarare
iIDNr nyckel
iIDSkola (främmande nyckel)
sFornamn
sEfternamn
tblUndervisar
iIDNr nyckel
iKlassId nyckel
sLektion
tblElev
iPersonnr nyckel
iKlassid (främmande nyckel)Sv: Skapa tabeller
---------------------------------
Dim Conn
Dim RecObj
Dim SQLstmt
Set Conn=Server.CerateObject("ADODB.Connection")
Conn.Open " DatabasNamnet eller Udl-Strängen"
SQLstmt="Create Table TestTabell(AndvändarId int NOT NULL, AnvändarNamn Char(30) NULL, Primary Key(AnvändarId))"
Set RecObj=Conn.Execute(SQLstmt)
RecObj.close
--------------------------------------------
Men jag kan inte annat än hålla med om att det är nog smartare att skapa en databas som inte kräver att man skapar nya tabeller hela tiden...