Hej! Poängen är att hitta data snabbare. Index bygger på att man skapar en separat fil innehållande de nycklarna/fälten som man indexerar på. Sedan används en teknik att att snabbt finner just dessa nycklar. Jag kör samma förklaring som jag gjort tidigare: Heheh... okeejj... jag förstår... Dom används automatiskt av databashanteraren om de existerar (dock kan man tvinga den till att göra som man själv vill, men normalt sett vet databashanteraren det bäst). Hur man skapar dem i MySql får någon annan svara på, men jag antar att det ser ut ungefär som det gör i andra databaser, typ CREATE INDEX ... ON tabell...Meningen med Index?
Jag har ofta undrat vad fördelen/meningen med index i en sql databas är. Jag har använt MySQL väldigt länge nu och har aldrig behövt använt det. Så vad är egentligen poängen med index?
//JonasSv: Meningen med Index?
Den största nyttan kommer om du har stora tabeller och skall joina information från flera tabeller. Istället för att behöva göra en "full table scan" så kan databasen på kortare tid hitta dina poster än att behöva leta igenom din sökförekomst på varenda post.
Sök på nätet orden b-tree, rushmore osv för exakt information om hur ett vanligt index fungerar.
/PelleSv: Meningen med Index?
1. Ta fram valfri tjock bok, om exempelvis MySQL.
2. Börja nu från början och leta upp alla sidor som ordet 'table' (eller tabell om det är en svensk bok) finns på.
3. Nu kan du göra samma övning en gång till, men den här gången får du istället använda registret (indexet) i slutet av boken, vilket innehåller en lista på alla sidor som ett visst ord finns med på.
Vilket sätt tror du går fortast? ;)Sv: Meningen med Index?
men hur fungerar det rent praktiskt då?
Först att skapa dom. Sedan att utnyttja dom bra.
//JonasSv: Meningen med Index?