Jag har ett eget objekt som består av knappar och olika kontroller som bl.a. innehåller namn,adress... och ett foto som ska sparas på databasen. Svårt att avgöra vad som är bäst utan mer information. De 2 sätten man brukar använda är att antingen spara sökvägen till bilden i databasen eller att spara hela bildfilen i ett BLOB-fält i databasen. Jag skulle råda dig att spara personinformationen i en tabell och bilderna i en egen tabell. Vad är fördelarna med att spara bilderna i databasen jämfört med att endast spara sökvägen? -Du behöver inte ställa krav på unika filnamn (eller andra småproblem som har att göra med katalogstruktur etc.). Ääääh, det är småsaker ;) Oftast när man läser om att bilder och databaser sägs det "spara bara sökvägen, det är bättre". Nu vet jag varför det *inte* är bättre, tack Niklas. Jag sa bara varför det inte nödvändigtvis är sämre att spara dem i databasen. Skulle nog säga att det finns en del goda anledningar till att bara spara sökvägen också. Man får välja vad som är bäst från fall till fall.att skapa eget objekt i databasen
Jag vet inte hur det ska göras, om fotot ska omvandlas till binär, och hur de olika uppgifterna ska kunna plockas rätt från olika tabeller från databasen för att visa rätt uppgifter till ett visst objekt. Ska man använda serialization eller filhantering... kan nån ge mig en tips? Jag har använt länkade listor för att "koppla ihop" mina objekt.
tack på förhand
LisaSv: att skapa eget objekt i databasen
/JohanSv: att skapa eget objekt i databasen
T.ex
PERSON (tabell)
personID
personNamn
..etc..
PERSONBILD (tabell)
bildID
personID
filnamn
filtyp
blob
För att konvertera bilden till en binär ström som du sedan kan lagra i Databasen, läs denna:
http://www.aspfree.com/c/a/ASP.NET/Uploading-Images-to-a-Database--C---Part-I/Sv:att skapa eget objekt i databasen
Sv: att skapa eget objekt i databasen
-Du samlar all data på samma ställe.
-Du använder databasens concurrency-modell + låsning etc.Sv:att skapa eget objekt i databasen
Sv: att skapa eget objekt i databasen
- Snabbare att lägga in nya poster (varje post är plötsligt flera kB-MB stor om man lägger in bilden också) => fler användare kan få åtkomst på en viss tid.
- Databasen växer inte lika fort. Dels (beroende på databasmotor) så kan det ge prestandaförluster, dels saknar man möjligheten (eller är åtminstone inte trivialt) att sprida ut lagring över flera lagringsenheter, dels kan man få problem med att få plats med en enda stor databas på en disk.
- Filsystemet kan vara bättre optimerat för att hämta ut en fil än databasmotorn för att hämta ut en stor chunk data.