Hej! Jag akn inte Access särskilt bra, så jag vet inte om det finns några specialgrejer man kan göra i det som inte fungerar i SQL Server. Om det finns sådana och du använt det måste du naturligtvis ändra på sånt. Annars är det väl bara connectionstring som ska ändras. Tack... det var en givande läsning.... eftersom jag själv kan väldigtByte av databas...
Jag har suttit och gjort en hemsida som går mot en Access-databas
via en ODBC-källa... om jag nu skulle vilja byta från Access till SQL
och om jag då en ny ODBC-källa med samma namn slipper
jag göra några ändringar i koden på min sida??
Om jag nu ska byta till SQL... vilken ska jag köra??
jag vill veta för och nackdelar...
Dessa har jag att välja mellan...
SQL 2000 Developer Edition
SQL 2000 Enterprise Edition
SQL 2000 Personal Edition
SQL 2000 Standard
Tacksam för svar..
Mvh
Johan.NETSv: Byte av databas...
Angående versioner av SQL Server:
SQL 2000 Developer Edition
Får du inte använda för mer än att utveckla på. Den är dessutom inte skalbar nog att använda även om man inte bryr sig om man får.
SQL 2000 Enterprise Edition
Största och bästa versionen, men även dyrast. Behövs endast om du behöver kunna utnyttja mer maskinkraft än vad standard kan, samt om du ska utnyttja skalbarhets- och tillgänglighetsfunktioner som Fail-Over Cluster, Distributed Partitioned Views etc.
SQL 2000 Personal Edition
Strypt version tänkt att användas för utveckling på laptops och Win98. Inget att deploya med, om man ens får det vilket jag är osäker på.
SQL 2000 Standard
Förmodligen rätt. Samma prestanda som enterprise, men den kan som sagt inte utnyttja vissa funktioner som enterprise kan.
Du har faktiskt en version till, och det är Desktop Engine. Det är en strypt version som förutom att den har vissa begränsningar i skalbarhet och prestanda (bör exempelvis inte vara mer än 5-10 samtidiga användare) inte innehåller något grafiskt gränssnitt, dvs det är endast själva 'SQL Server-motorn'. Den är dessutom 'gratis', vilket i praktiken innebär att den får distribueras fritt med applikationer utvecklade i exempelvis VS6 eller Office.Sv: Byte av databas...
lite om SQL.. så tror jag att det bästa för mig är SQL 2000 Standard
Tack för hjälpen... =)
Mvh
Johan.NET