Hej! Varför vill du använda Excel? Vilka fördelar ser du med den? Oj ja du.... Istället för att betala dyra pengar för access, så skulle jag i så fall rekommendera att använda SQLite. Jag hittade en typ av access i officepaketet men vet inte hur jag ska använda den. Fast jag vet lika lite hur SQL funkar så..... Grundläggande SQL och databasdesign kan du lära dig på ett par timmar, och är mer eller mindre analogt med hur du arbetar med access. Sannolikheten att du gör en bra struktur i Access utan att förstå SQL och databasdesign är ganska liten. Frågan är om du verkligen behöver det. Jag har svårt att tänka mig det. Använda Excel som databas till program i VB 6.0
Jag skulle vilja använda Excel som databas till ett litet program som jag håller på med i VB 6.0.
För det första: är det dumt att använda excel om man vill kunna utöka mängden information i databasen i framtiden? om det är bättre att använda något annat, vad ska man använda då?
För det andra: var hittar man informaiton om hur man använder excel som databas? jag har aldrig jobbat med databaser tidigare. Hur hämtar man in informationen och så vidare?
Tacksam för lite tips.
mvh. kickisSv: Använda Excel som databas till program i VB 6.0
Beror det på att du vill slippa sätta uppe en server?
Behöver du möjligheten att kunna gå in och söka arbeta med data i excel?
Skall fela användare kun arbeta mot samma data?
Jag ser generellt Access som bättre val än Excel vad det gäller databas.
Om du tillåter användare att modifiera Excel arket är det lätt att förstöra strukturen?
Vad händer om en användare läger till en kolumn, klistrar in text i en datum kolumn, utelämnar data i en obligatoriskt kolumn.Sv:Använda Excel som databas till program i VB 6.0
Jag är ganska nybörjare på programering. Jag har bara läst A kursen i gymnasiet och min gamla programeringslärare sa att det skulle vara enklast att använda excel. Men jag har faktiskt inte en aning.
Det är ett program som är tänkt att bara en person ska använda åt gången men det ska åtminstonde kunna läggas till information i databasen och jag vill kunna söka information i den.
Om jag skulle jobba i access... då måste jag ha det programmet först va? Hur fungerar det egentligen?
/GröngölingSv: Använda Excel som databas till program i VB 6.0
Excel fungerar alldeles utmärkt, är enkel att lägga upp som en databas om du har tillräckligt enkel data, och med några enkla trick gör du bakgrundsdata helt osynlig för användaren.
Däremot kan du inte ha fler än 65535 (eller eventuellt 65536) rader data. Vidare är det ganska enkelt att föra över data till Access eller andra databasmotorer sen. Är det en skoluppgift eller en "riktig" applikation.Sv:Använda Excel som databas till program i VB 6.0
Det är en riktig applikation. Det började som något jag gjorde på kul men nu ska det reproduceras till andra. Har inte så mycket tid på mig och har insett att det här kan bli nattjobb men jag har ändå tänkt göra ett försök.Sv: Använda Excel som databas till program i VB 6.0
Kan du programmera hyfsat bra så är det lika bra att köra på med excel ett tag. Visar det sig sen vara något som någon verkligen vill ha och kraven växer: lär dig SQL och databasdesign ordentligt, och välj sen en databasmotor du gillar. (Och då inser du nog att Access är ett ganska fult val, nästan i klass med Excel.)