Hej, jag behöver tips på en databas som upfyller följande kriterier: Hej Pontus, kul å se dig här i forumet ;) Det är alltid kul att vara här :-) Jag använder www.sqlite.org i ett projekt nu. Mycket smidig. Vet dock inte om den uppfyller alla dina krav. Nu har jag testat både Firebird och SQLite och kommit fram till följande: Kan du tänka dig att licensiera din mjukvara under GPL? I så fall skulle du kunna använda MySQL:s inbäddade server (http://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en/libmysqld.html).Liten fri men komplex databas
1. Gratis
2. Den bör klara korrelerade frågor (utesluter SqlCe alltså)
3. Jag har ett stort behov av att kunna göra select count (distinct x) from table
4. Lätt att distribuera, en del krångel kan tolereras.
5. Den ska klara av 64bitars värden (utesluter Access)Sv: Liten fri men komplex databas
Inte sql-server eller oracle express då? Båda är gratis och begränsningen vad jag vet idag är att sql-servern inte tillåter databaser större än 4gb. Oracle borde ha liknande. Sv:Liten fri men komplex databas
Jag har faktiskt (typ fem minuter efter posten) hittat ett alternativ som verkar lovande, Firebird http://www.firebirdsql.org/ så just nu sitter jag och utvärderar den.Sv: Liten fri men komplex databas
/RickardSv:Liten fri men komplex databas
SQLite är en klar vinnare om man vill ha en portabel databas som kan ersätta access eller xml-filer för enklare uppgifter (alltså saknas möjligheten till komplexa subqueries och liknande) medan Firebird är den självklara vinnaren om man vill ha all (det mesta mao) funktionalitet som en vuxen databas erbjuder men samtidigt vill ha det portabelt och enkelt. En sak som irriterar mig är att det är en akut brist på bra opensource-verktyg för att grafiskt jobba med de båda databaserna, det är dock ett mindre hinder.
Min personliga och favorit blev helt klart Firebird som med ett footprint på knappt fyra megabyte erbjöd allt jag ville ha (trots att identity inte fanns med) och detta med en ruggig prestanda...Sv: Liten fri men komplex databas