Jag håller på och tittar på vilken databas som troligtvis är den mest lämpade för ett stort projekt, och det verkar stå mellan mysql 5.0 och ms sql 2005. Pengar är inget större problem, att saker fungerar dåligt är dyrare. Det som är intressant är prestandan och skalbarheten. När det gäller prestanda så har jag ingen erfarenhet av tyngre laster, så det överlåter jag till någon annan... Jo, det tar jag definitivt med i beräkningarna. Det här måste vara mer eller mindre buggfritt om strax över två månader ;) Fast jag vet inte hur mycket "ej standard" det kommer bli. Om du avser att använda dig av Visual Studio 2005 är väl valet enkelt om pengar inte är den viktigaste faktorn i detta fall. Hej! Hej, Jag har tittat lite på NHibernate, och kollat lite på jämförelser mellan nhibernate och llblgen, och det verkar som att llblgen ligger snäppet före. Och bara för att jag kollade på det där så hittade jag något som heter EntitySpaces som jag borde titta på.. :/ EntitySpaces verkade inte vara riktigt vad jag letade efter så den stryker jag nog tillsvidare.. Svara lite till på mig själv ;) Det blir postgresql. Finns trevliga mjukvaror för multi-master å last-balansering ;)MySQL 5.0 vs. MS SQL 2005
Jag kan inte ge särskilt mycket detaljer om vad det handlar om mer än att .net ska applikationen skrivas i, applikationen i sig är webbaserad, och kommer troligtvis ha en belastning på några tusen användare samtidigt, till att börja med.
Om ni sitter på, objektiv, information om vilka för- och nackdelar som finns om man jämför dem, prestandamätningar och annat kul så är jag väldigt intresserad.
("Religösa" svar undanbedes, det är totalt ointressant :P )
(Jag har kollat runt en del, men mycket information är gammal, och mycket är vinklat så det är svårt att värdera. Oberoende information är guld värd. Den finns säkert, men jag har svårt att vaska fram den så.. :) )Sv: MySQL 5.0 vs. MS SQL 2005
Jag har dock ett projekt där jag använt lite funktionalitet i ADO.NET "utanför standard". Började med MSSQL, men ändrade senare till MySQL med Connector/NET. Tyvärr är det så att Connector/NET innehåller en del buggar (som förvisso rättas ganska fort). För tillfället har jag inte problem med något som inte fungerar, men oftast rättas någon och någon bugg tillkommer när man byter version. Oftast är det inget problem då man kan hitta förklaringer på hur man förändrar och kompilerar om i bugg-databasen, men värderar man sin tid högt kan detta vara ett problem, då det tar tid att komma fram till att ett problem beror på en bugg i connectorn. Håller man sig "standardsaker" bör dock detta inte vara något problem. Kan vara värt att tänka på detta.
/JohanSv:MySQL 5.0 vs. MS SQL 2005
Jag har lite mer information, hur ser det ut på OR-mapper fronten? Jag vet att innan stored procedures kom till mysql så var det ganska tunt på den fronten.. Och vad finns det som utvecklas aktivt? .NET 2.0 är mer eller mindre ett krav (generics..)
Jag är inte helt säker på vad jag efterfrågar, men jag tror att det som är intressant är att modellera klasserna först och databasen får anpassa sig, men jag är inte helt säker. (Jag har försökt följa lite diskussioner, men.. :P )Sv: MySQL 5.0 vs. MS SQL 2005
Sv:MySQL 5.0 vs. MS SQL 2005
Tack för dit svar :)
Jag har tittat lite, och har kollat en del på O/R-mappers, och konstaterat att LLBLGen Pro verkar vara en väldigt trevlig sådan (gillar upplägget.) Den har stöd för både Mysql och SQL 2005, så jag är inte helt säker på att det spelar någon roll när det gäller hur databasen interagerar med vs.net längre.
Nu handlar det nog snarare om prestanda (och skalbarhet, samt till viss del pris, finns trots allt en gräns för när det kan vara bättre med en server extra än en svindyr licens..), samt hur det ser ut med designverktyg för databasen.
Vad rekommenderas ur designsynpunkt? Vad rekommenderas ur prestandasynpunkt?
/Mvh
Oskar JohanssonSv: MySQL 5.0 vs. MS SQL 2005
När du är inne på O/R-M, jag kan då rekommendera NHibernate vilket stöder både MySQL och SQL-Server.
Ska bli intressant att läsa lite längre fram vad ni har kommit fram till, om jag ska fortsätta med SQL-Server 2005 eller byta till MySQL för att få ner priset (14000$ och $4000 om jag kommer ihåg rätt).Sv:MySQL 5.0 vs. MS SQL 2005
Sv: MySQL 5.0 vs. MS SQL 2005
Min rekommendation är att vi ska köra på mysql då den verkar ha trevligare klustermöjligheter, dessutom borde inte någon licens behöva köpas förrens systemet säljs. Prestandamässigt verkar det som att mssql ligger lite för på dock, men skalningsmöjligheterna ser bättre ut på mysql.
(Ska tillägga att jag börjat titta lite på postgresql, så risken finns att det står mellan postgresql och mysql nu istället)Sv:MySQL 5.0 vs. MS SQL 2005
Jag har tittat lite på postgresql, och det jag funderar på är möjligheten att skala ut, mysql verkar ha bättre stöd för lastbalansering, medan postgresql å andra sidan kan utnyttja multiprocessorsystem bättre..? Om så är fallet så lär postgresql nog uträknad dessvärre. Någon som har lite vettig information på området?
/OskarSv: MySQL 5.0 vs. MS SQL 2005